Uppgradering av kamera
Detta är bara en allmän fråga till framtiden 😛
Det blir kanske många frågor och ett något rörigt inlägg men hoppas ni vill och kan svara mig ändå?!🙂 Vad ska man tänka på när man uppgraderar från en kamera till en annan? Och hur ska man veta vilken modell man ska köpa?
Jag har för tillfället en Canon eos 500D, funkar fortfarande bra för mig då jag just nu inte fotar så mycket. Men tids nog vill jag ju byta upp mig, men vilken kamera ska jag då välja? (kommer fortsätta med Canon!)
Ska jag ta 70D,7D eller 5D mark ….. ? Eller ska man kanske fortsätta på "hundra" serien? (hoppas ni förstår vad/hur jag menar)
Tack på förhand !
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag skulle nästan kunna säga att när väl den dagen kommer då du vill byta, så kommer det säkert att finnas andra grejor på marknaden som gör att dagen spekulationer är värdelösa, eller missvisande. Om det inte är nära i framtiden som du tänkt byta :)
#1 Tack för svaret 🙂
Nu tog jag bara dessa kamrer som förslag för dom är där nu 😛 Nja , med mig vet man aldrig när jag byter kamera 🤪 haha. Det va nästan så jag köpte en idag 😂hahaha. Lite därför jag frågar också. 😛
Men rent allmänt finns det något man ska tänka på?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
#2 Vilken kamera köpte du nästan?
Vad är det du saknad på eller är missnöjd med din 500D?
Vad har du för objektiv till din 500D?
Uppgraderingen beror helt och hållet på vad man har för kunskaper och vad man vill uppnå med den nya kameran / vad man ser för begränsningar med sin nuvarande. Ordspråket "Different tools for different people" stämmer mycket bra i kameravärlden; vad som är optimalt för en kanske är sämsta möjliga valet för en annan.
Generellt sett är teknikprylar verkligt dåliga investeringar då de sjunker som en sten i värde så fort det kommit en ny ersättande modell som är endast marginellt bättre på pappret än den gamla. Av den orsaken rekommenderar jag att byta så sällan som möjligt, och då endast om man vet att det är kameran som är begränsningen och inte t.ex. objektiven eller "skit bakom spakarna".
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#3 De blev nästan en 7D.
Nej jag kan inte påstå jag är missnöjd på något sätt.😛 Men jag är en inpulsköpare, speciellt när det gäller elektronik/kamrer.
Jag har det vanliga kitobjektivet 18-55 och ett 55-250(canons).
Det känns bättre att fråga och ha iaf lite info i bakfickan om det skulle bli ett inpulsköp 🤪
En sak jag tänkt på nu när jag läst era svar är att jag saknar ett macro objektiv. Har för tillfället endast närbildslinser, vilket i längden blir jobbigt att byta hela tiden .
Tack för era svar!
/ J
#5 Visst är det kul med ett nytt kamerahus men du kan ju fortfarande inte ta den där makrobilden som du är ute efter. Sen fortsätta med med ett tråkigt 18-55 till ett så fint hus som en 7D känns ju ganska trist.
Jag hade köpt ett renodlat makroobjektiv idag med fast brännvidd på ca 60-100mm och kört vidare på 500D. Det är ju snart jul och då kanske huset ligger under granen ;-)
#6 Nä det stämmer ju de du säger 😛 Det får bli ett nytt objektiv istället, eller två 🤪hahaha .
Tack för alla era svar! 🙂
/ J