Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1248 ggr
Robert
0

Tips blixt från kameran!

Jag skrev ett billigt tips om hur man kan få en blixt en bit från kameran. Det jag inte nämnde på bloggen är att man kan använda en Ikea vit kaffebricka som diffuser istället för om det paraply jag nämde om i bloggen. Istället för ett ljusstativ så kan man kanske fästa blixten på skurmoppen.

En kursdeltagare på blixtkursen hade tagit en kaffebricka som reflexskärm, blandat blixtljus med dagsljus för upplättning och som blixdiffuser ett kaffefilter.

Kanske idéuppslaget är början till något du kan göra själv med de medel du har hemma. 

Hälsningar

Robert

pellepiano
0

Melittafilter på kamerablixten är jag oxå förtjust i.

Robert
0

Det ska inte vara bruna kaffefilter…eller det kanske jag ska testa. En gång använda jag en kylväska som paraply på en picnic.

Hälsningar

Robert

pellepiano
0

Ett cigarettpaket med fliptop blir ganska bra det oxå. Till min extrna Sigma blixt har jag gjort en diffuserare av ett flingpaket. Ser jättelöjligt ut men fungerar bra =)

[mingdie]
0

Jag älskar annorlunda lösningar. Jag får alltid konstiga blickar när jag använder melittafilter för vitbalansen. Några har till och med frågat hur bilderna blir när jag fotar genom filtret.

En annan goding är att jag ett tag körde med min tv fjärrkontrol till fjärrutlösningen till kameran när jag hade tappat den riktiga. Varför behöver du så många knappar till att ta kort med din kamera? Tyvär är jag full av sk*t som min fru säger så nu går det omkring folk med en konstig uppfattning hur fjärrkontrollen till en kamera fungerar.

Eddie

PAHultin
0

#4 Jag kanske är lite oteknisk men hur fick du tv fjärren att funka till kameran? Tacksam för svar tyckte det lät som en ypperlig idé nämligen.

[mingdie]
0

Tv, video, DVD och kameror använder infraröd kontroll. Det man behöver göra är att få reda på vilken frekvens som det handlar om och sedan hitta en fjärrkontrol med samma frekvens. I mitt fall fick jag veta det genom Pentax folket på DPreview.

Eddie