Objektiv för landskapsfotografering
Vilket av det två följande Sigma objektiven är bäst för landskapsfotografering? Sigma ART 30 mm f/1.4 DC HSM eller Sigma 50 mm f/1.4 DG HSM Ni får gärna rekommendera andra objektiv också. Budget på ca 4000-5000 kr. Jag har en Nikon D3200 om det är något av objektiven som inte passar lika bra på min kamera.

Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.
Tanken jag har är att det sannolikt finns ett objektiv redan på kameran, och att det allra vanligaste, det som brukar kallas kitobjektiv eller normalzoom, är bland det bäst lämpade man kan få tag på just till landskap i största allmänhet.
Men om man har några särskilda anspråk, som gäller karaktären på bilderna man vill ta, kan säkert andra objektiv komma i fråga. Det som är typiskt för objektiv med mycket stor bländaröppning är att man kan få kort skärpedjup, varigenom man kan få bakgrunden att mer eller mindre försvinna i oskärpa, medan skärpan ligger ganska väl definierat bara i ett ganska tunt skärpeplan.
Det gäller i högre grad för brännvidden 50 mm än för 35 mm, eftersom den kortare brännvidden har mindre öppning.
För alla mer vanliga bländaröppningar vid landskapsfoto blir resultatet mestadels likvärdigt med kitobjektivet, oavsett om man använder det vid kort eller längre brännvidd. För att få den speciella effekten som man kan få med ett objektiv som har stor öppning behöver man också ett rätt kraftigt gråfilter, så att man kan öppna upp bländaren helt.
Båda är skarpa och bra objektiv, men om de är optimala för dina ändamål kan jag inte svara på. Personligen föredrar jag dock mer vidvinkel till landskap, och f/1,4 är lite onödigt mycket ljusstyrka om man ändå oftast bländar ner till f/8-16 för att få stort skärpedjup, vilket många inklusive jag själv gör. Dessutom är objektiven gjorda för fullformat, och innehåller lite onödigt mycket glas för att användas på kameror med mindre sensor (aps-c). 30mm är tänkt som moderat vidvinkel men blir ett normalobjektiv på din kamera. 50mm är ett kort tele, utmärkt för porträtt.
Har du en kitzoom så funkar den för landskap troligtvis helt tillräckligt bra för landskap om du bara bländar ner lite. Därför skulle jag kanske främst rekommendera en vidvinkel, aningen en fast sån (t.ex. Samyang 16/2 som dock saknar autofokus) eller en zoom, t.ex. Tokina 11-16/2,8, eller Sigma 10-20/3,5, som de för närvarande har på erbjudande på cyberphoto.se. Båda ryms i din budget. Det förstnämnda har rykte om sig att vara världens skarpaste vidvinkel för cropsensorer, men jag har själv aldrig använt det. Det senare har jag dock ägt. Det var ett riktigt bra objektiv, men var tvungen att sälja det då jag uppgraderade till fullformat sommaren 2011. Här är några exempelbilder tagma med det objektivet: 1 - 2 - 3. Bilderna säger inte så mycket om bildkvaliteten då de är så små, men desto mer om bildvinkeln. På sista bilden så stod jag bara nån enstaka meter från den lilla ladan, men ändå fick jag hela med på bild utan problem… 🙂
Vidvinkel är kul, men ganska svårt att bemästra. Jag var ingen expert på det då jag tog bilderna jag länkar till ovan, och är det väl inte fortfarande heller. Men kul är det iaf. 😃
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus