Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1576 ggr
Call0
2

Kritik höstfoto

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skulle gärna vilja ha kritik o förbättringsförslag på denna bild. Nyligen gått fotokurs och vill utveckla mitt fotograföga! :) tack på förhand!

Bagtjesen
0

Inget större fel på ditt öga för bild, så se det nedan mer som ett resonemang.

Du har fokus på bladet till höger men du har inte fått med riktigt hela, det saknas 'millimetrar'. Ett alternativ kan ibland vara att ta med ännu mindre, kanske 2/3. Det bladet har lite störningar i reflexer som är aningen för ljusa och saknar en gnutta detaljer. Bladet i centrum som är helt utan skärpa drar tyvärr blickarna till sig?

Ser du samma saker som jag ser eller tycker du att bilden visar annat - hur tänkte du dig kompositionen?

JazzBass
0

Jag gillar bilden, men håller med Bagtjesen om att hela bladet gärna hade fått vara med. För övrigt är kompositionen fin och färgerna likaså, men kanske du hade kunnat exponera aningen svagare för lite mer detaljer i det röda, som delvis blivit överexponerat? Gör man det kan man dra upp skuggorna en aning, så att bilden inte blir för mörk som helhet.

Tekniskt sett saknar bilden en del skärpa. Tyvärr finns ingen information om kamerainställningarna kvar i Exif, så jag kan inte peka på vad som gått fel, men det verkar som att du fokuserat lite fel, haft lite imma på frontlinsen, dragit ner clarityn lite på minus i PS/LR, eller helt enkelt använt största bländaren på objektivet? Skärpan brukar ofta vara mjuk på största bländaren och blir bättre något steg nerbländat. Kanske lite kraftigare förskärpning av bilden hade gjort den skarpare, om den mjuka skärpan nu inte är ett artistiskt val från din sida.

Sist… Du får gärna förminska bilden en aning innan du laddar upp den för kritik. Det finns ingen större orsak att ladda upp fullstora filer, de skalas ändå ner om inte man komprimerat bilderna hårt så de är max 5 MB stora, vilket drar ner bildkvaliteten. De ser bättre ut om man förminskar dem till en vettig storlek, kanske 1500-2000 pixlar på bredden som max, och efterskärper dem efter förminskningen. Det snabbar upp inläsningen av bilderna också när man klickar upp dem.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus