Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1273 ggr
Tasset
0

Bra kamera?

(Vill först bara säga att jag inte har en aning om vart denna tråd passar bäst, säg till om det finns ett lämpligare ställe)

Tjena folket, ska köpa en kamera inom snar framtid, har dock noll koll inom foto- och kameravärlden, har inte heller någon kunnig att prata med. Söker bara en bra kamera för vardagsbilder och naturfoton, främst. Inte alldeles för dyr men om den kostar lite över det "vanliga" gör det inget. Inget för avancerat heller, har tidigare bara tagit bilder med mobilen men nu när jag känner att den kameran är kass och att jag vill ta fina bilder så är jag på jakt efter en bra kamera av något slag. Helst bra färg, ljus och skärpa. Tips?

Bagtjesen
3

Tror att du skall titta på två huvudalternativ först. A) En kompaktkamera - har lite inställningar och och bättre optik än en mobilkamera. B) en s k instegsmodell av en systemkamera, eller en liten systemkamera (= som man kan byta objektiv på).

Kompaktkameror finns bra från ca 1500 och uppåt 5-6000. Instegskameror/systemkameror t ex Nikon D3300 eller D3200 eller Canon 1200D och de ligger i 4000-5000:- klassen med ett objektiv.

Kompaktkameror har ofta ett större omfång på zoom, hur brett eller hur smalt och långt bort föremålet du fotograferar är, men bildkvaliteten når inte upp i samma klass som på instegskamerorna, trots att de dyraste instegarna är dyrare än de billigaste sinstegs systemkameror. Sedan finns det förhållandevis små systemkameror också t ex Nikon 1 och liknande, de är lättare och mindre men dyrare objektiv, än de vanligaste systemkamera objektiven. Miniatyrisering kostar!

Titta på hemsidor som cyberphoto.se eller fotokungen.se eller scandinavianphoto.se så kan du bilda dig lite uppfattning om storleken på kamerorna har någon betydelse för din del.

Allt beror på hur mycket tid du vill lägga ner på att lära dig! Ingen kamera ger bra bilder av sig självt.