Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1256 ggr
[134643]
0

Canon 50mm 1.8 hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag köpte relativt nyligen ett 50mm 1.8 till min canon 500D, tidigare har jag enbart fotat med kitobjektivet 18-55. Jag har absolut inte fotat speciellt mycket, ser fortfarande mig själv som nybörjare, men fotar alltid på manuellt ändå för att lära mig. Med 1.8 tycker jag att det har varit ännu svårare speciellt när det är soligt och ljust, men jag över på! Men till problemet, av någon anledning så fokuserar inte alltid objektivet, fokuset blir knas helt enkelt. Jag förstår ju att det är jag som fotograf som faller kort, och jag skulle gärna vilja veta varför och vad jag kan göra åt det! Jag skickar med en exempelbild som visar rätt tydligt vad jag menar, en bild från studenten. Vad gör jag för fel? 😊

[134643]
0

Nu när jag kollar på det igen inser jag att fokuset kanske ligger på skärmen av hans mössa? Hur kunde jag undvikit det? 🤔

Po A
0

Du har kanske lite framfokus på objektivet…

Prova och sätt kameran på ett stativ så det är stilla och sedan fokusera på något annat som är stilla Ca. 2 m bort och se hur det blir. Så ser du hur fokusen ligger. Så gör jag alltid med mina objektiv, ligger dom fel kan jag microjustera dom på min kamera….

Inkanyezi
0

Du gör troligen ingenting fel, utan det är kameran som inte fokuserar rätt med det objektivet. Var felet ligger kan jag inte gissa mig till, men om andra objektiv du har fokuserar rätt, så är det troligen en kombination av kamera och objektiv som det handlar om.

Om du öppnar bilden, originalet från kameran, i Canons program som du ska ha fått med kameran eller kan ladda ner, kan du se var kameran trodde att fokus skulle hamna. Att skärpan inte finns någonstans i bilden är alldeles klart, och det är ytterligt osannolikt att kameran skulle ha försökt fokusera på mösskärmen.

Jag vet inte precis hur din kamera väljer fokuspunkt, men det är rimligt att man vid ett porträtt får fokuspunkten i ett öga. Annars är det mest lättfokuserade i huvudmotivet hans skjorta. Men fokus ligger närmre, troligen närmre än kanten på mösskärmen, så det är vad som brukar kallas "framfokus". För att fixa det behöver objektivet kalibreras med kameran.

[134643]
0

#2,3 Det är både skönt och lite trist att höra att det inte är mitt fel haha. Jag kan absolut testa det du skriver i #2, spelar det någon roll vad det är för föremål? Och är målet helt enkelt att hela den grejen ska vara i fokus eller vad är det jag letar efter? 

#3 Den fokuserar ju rätt ibland, gör det någon skillnad? Eller kan det vara framfokus och ändå hamna rätt ibland?

Po A
0

#4 det kan kvitta vad du tar, det hela är att du har både kamera och objekt stilla och du har koll på var du lägger fokus. Ser du sedan på bilden i datorn att fokus inte ligger där du tänkt, då har du Ev. fram eller bakfokus….Tänk bara på att använda en stor bländare, (litet tal) Tycker du det kan vara kul att klippa och klistra så kolla in

denna länk

Kameratrollet
0

I Digital Photo Professional  när jag laddade ned och kikade på bilden visar programmets fokuspunkter helt fel. Alla punkter ligger 90 grader vridet på ena kanten. Något som gått fel vid sparning troligen.

Du har åtminstone använt den yttersta punkten vilket är korrekt. Att komponera om från t.ex. mittpunkten ger en förskjutning av skärpedjupet.

Vad som kan ha inträffat om nu inte objektivet har felfokus är att du satt punkten på kepsen. I Canons kameror är punkterna inte riktigt helt vad som används. Så här ser t.ex. 6D:s (blåa) verkliga punkter ut http://www.digitalreviewcanada.com/wp-content/uploads/2012/09/Nikon-D600-SLR-vs-Canon-6D-AF-points.jpg

Autofokusen låser även på det som är mest kontrastrikt. I bilden har du en skärmkant som är kritvit och svart. Utmärkt att låsa på.

pellepiano
0

Om man sätter fokus i ögat tex och sen ändrar kompositionen så man får med hela personen så kan det bli tydliga fel i fokus. Speciellt om man kör med lite bländarvärde.

Så när fokus är satt ska man inte röra kameran helst.

[134643]
0

Okej, n har jag testat det #2 skrev, och om något så är jag ännu mer förvirrad haha. Fokuspunkterna ligger på samma ställe, men ändå hoppar fokuset fram och tillbaka. Jag kan lägga upp båda bilderna. Fokuspunkten ligger alltså på samma ställe enligt DPP, mitt på krukan, men ja. Vet någon varför?

[134643]
0

Bild nummer 2

Po A
0

Använder du den fokuspunkten i mitten?

[134643]
0

#10, Ja det tror jag.

Kameratrollet
0

Testa mot någonting utan djup. Exempelvis en streckkod. Tag först och fokusera med live view och tag en bild. Då får du perfekt fokus. Vrid därefter till oskärpa och påbörja ditt test med de vanliga fokuspunkterna. Vrid till oskärpa mellan varje fokusering.

Inkanyezi
0

Men då är ju saken ganska klar, även om krukan inte är det bästa att hitta fokus på, så påstår ju kameran ändå att den sitter där.

Det är alltså inte för att du skulle göra fel som fokus hamnar fel, även om fokuspunkten är ganska stor, som du kan se. Kameran kommer om allt fungerar som det ska, att hitta fokus någonstans inom den ytan, men det har den inte gjort. Alltså är det fel på fokuseringen, och felet kan knappast ligga enbart i objektivet.

Om det går att fixa med en kalibrering kan jag inte sia om, men det är helt enkelt fel på kameran.

[134643]
0

#13 Vad synd. Den har ju några år på nacken så det är inte så konstigt, men för tillfället har jag definitivt inte pengar för att köpa en ny. Jag får testa att kalibrera den, jag antar att det finns beskrivningar på det om jag googlar. Annars får den hänga med så länge den orkar, och många av bilderna blir ju bra. Tack så hemskt mycket för hjälpen! :)