Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 895 ggr
Usagi_
0

Problem med att öppna bild

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Skulle fotografera månen och trodde att kvalitén skulle bli bättre om jag fotade i RAW. Men sen när jag förde över bilderna till datorn kunde jag inte öppna de bilderna jag tagit i RAW. Kan inte öppna de någonstans, så vad är problemet?

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

leemland
0

Du måste ha något program för att kunna öppna och se dom. Det får inte bara i den vanliga bildläsaren. 
Jag använder mig av RawTherapee för att redigera och titta på mina bilder. Men photoshop ska också funka och troligtvis andra program också 😛

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Usagi_
0

Jahaa! Men går inte att öppna i min photoshop heller 😛

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

leemland
0

Då måste du kanske ta hem en plug-in så att du kan öppna i ps. Det va jag tvungen att göra i Gimp (när det fungerade😛)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Inkanyezi
0

Tillägget för råfiler i Photoshop är Adobe Camera Raw, ACR. Det finns på Adobes hemsida, men det finns inte till alla versioner av Photoshop, och om du har en äldre version är det inte säkert att du kan få tag på ACR för din kamera.

Det finns åtskilliga alternativ för att behandla råfilerna och ett av dem är RawTherapee, som är ett mycket bra omvandlingsprogram med ett ganska lättbegripligt gränssnitt. En annan variant är att ta hem Adobes DNG-omvandlare, så att du kan få filerna i formatet DNG, som stöds av alla versioner av Photoshop.

På ditt foto av bildskärmen ser det ut som om du har valt att associera .NEF med något program, och den associationen bör du ta bort, eller ändra när du har skaffat ett program som kan hantera råfilerna, så att de öppnas i rätt program. Du bör också ställa in mappvisningen till att visa filtillägg, så att det blir lättare att se vad slags fil det är.