Redigeringsprogram
Vad använder ni för program när ni redigerar era bilder? Och hur mkt kostar programmet/ programmen? Skälv använder jag gimp 2 och fotoscape, båda gratis.
Jag kör så gott som enbart med Lightroom, inte minst nu då senaste versionen även inkluderade bildsammanslagning i form av HDR och panoraman. Det är tycker jag oslagbart förmånligt i förhållande till vad det levererar. Då jag köpte Lr3 för fem år sen betalade jag ca 300 euro, sedan sjönk priset till under hälften i och med Lr4, och uppgraderingsversioner var ytterligare ca hälften billigare. På den prisnivån ligger programmet fortfarande, har sett fullversioner ligga så lågt som 120 euro och uppgraderingar på dryga 60 euro. (Om du undrar varför jag talar om Euro så är det för att jag bor i Finland).
Jag har dock även en gammal version av Photoshop Elements (version 9 om jag minns rätt) som jag använder nu och då, men faktiskt sällan till fotoredigering utan främst om jag ska göra nån affisch eller andra trycksaker av färdiga bilder.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Adobe CC, har för mig att jag betala 107:-/månaden för både LR och PS

Jag använder Darktable och Gimp, båda fria med öppen källkod.
Darktable, RawTherapee och GIMP. Pris: 0 kr.
Gimp och RawTherapee.
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Jag kör med Apple Aperture som jag gav ca 540kr för. Tyvärr utvecklas inte det längre så även jag är i behov av ett nytt redigeringsprogram. Det mesta lutar väl åt Lightroom men är inte så förtjust i Adobe så sneglar på diverse alternativ.
Darktable fungerar ju till OSX.
#7 Testade lite snabbt och det var totalt värdelöst på grund av alla buggar i programmet. Jag får leta vidare.
Det kan det förstås vara till OSX. Aldrig prövat det till OSX. Jag kör Ubuntu i stället för OSX/Windows och det är ju nåt helt annat.
Du har utöver Darktable även Rawtherapee, Photivo, UFRaw.
På betalfronten tyckte jag Photoninja var riktigt bra. Bara be om en testlicens.
Jag har inte ångrat en sekund att jag skaffat Lightroom (kör OS X) eller spenderat totalt ca femhundra euro på programmet och uppdateringar sedan 2010. Man må tycka vad man vill om Adobe, men åtminstone har det fungerat väldigt bra (tilt- och buggfritt) för mig, det är logiskt uppbyggt, och sist men inte minst, det har precis de rätta redigeringsverktygen som gör att man ytterst sällan behöver nåt annat redigeringsprogram.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus