Kameror
Vilken Kamera hos Nikon kan jämföras med Canons Eos 400D?
Nikon D50, Nikon D40, Nikon D40x kan jag tänka mig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Håller med förestående talaren ^^

Skillnaden mellan Nikon D40 och Canon 400D är att D40 inte kan ha objektiv utan autofokus utan kräver att du har autofokus i objektivet. Det ger ett begränsat utbud av begagnade objektiv.
Jag skulle själv välja 400D framför D40 men skulle nog hellre spara ihop till en D80 framför 400D…
Jo det e ju pengar det handlar om, därför jag ville hitta en Nikon i klass med 400d. men jag har redan hakat upp mej på ditt tips och letar efter en Nikon d80 :)
Om du inte har fastnat på Nikon så kolla in Olympus, Pentax och Sony. Det finns bra alternativ där. Pentax K10D är tex en prisvärd kamera.
Eddie

Jag tycker gott att Eddies råd är värt att kolla upp. Det finns många bra begagnade Pentax objektiv. Känn på kameran också. Gå till den lokala handlaren och testa det…ha med ditt eget minneskort så kan du ta bilder med båda kamerorna och jämföra…
Är man nyfiken på vad man kan göra med pentax kan man ju kolla upp bjorsas bilder… tänk på att det är inte kameran utan kunskapen, känslan och uppfinningsrikedomen som gör att du tar bra bilder.

vill du inte slanta upp för en Pentax K10D kan du ju alltid köpa en Samsung GX-10 ända skilnaden dom kamerorna imellan är att Samsungen har ändast dng RAW vilket är adobes RAW format, pentaxen har utöver det ett eget RAW format som tyvär kräver att du kör med pentax programvara som kostar runt 2000 till.
Samsung och Pentax **10 är samma kameror i övrigt, grejjerna passar rakt av mellan båda.
Har själv köpt en samsung och är supernöjd med den.

Det går också att använda Bibble för pentax rawfiler som inte kostar allt för mycket och är mycket bra för rawkonvertering.
Nu har jag beställt en Canon eos 350D :)