Foto iFokus

Foto

Etikettomsajten-ifokus
Läst 320 ggr
[mingdie]
0

Att få och ge kritik.

Det börjar dyka upp fler och fler trådar med folk som vill ha kritik på 7-10 foton. För dom flesta så blir det för mycket och man orkar inte gå igenom alla. Ett annat problem är att många av dessa kommer in från andra iFokus forum, frågar efter kritik men deltar i övrigt inte med något till forumet.

Om ni vill ha kritik på era foton för att förbättra er som fotografer så.
1. Lägg inte upp mer än 2-3 foton.
2. Tala om vad ni vill ha kritik på. Kompositionen, färgerna, skärpan eller något annat.
3. Lägg upp fotona i till räckligt stort format och i hög Upplösning så att man kan se fotot ordentligt. Kolla upp artikeln “Information bildstorlek” här på fotoifokus.
4. Var med och ge kritik själva. Även som nybörjare så kan man ha åsikter om hur man tycker att ett foto ser ut. Bara för att man inte är en advanserad fotograf så betyder det inte att man inte har ett bra bildseende.
5. Ge kreativ kritik. Inlägg som inte hjälper fotografen är “Fin bild, söt vovve, jag tycker som ovanstående osv”. Säg istället vad ni tycker om kompositionen, hur man kan förbättra med beskärning, skärpa, ljus osv.

Om ni inte håller med helt eller delvist eller ni har något att tillägga så tyck till.

Eddie

Carlton77
0

Kanonbra initiativ Eddie.
Är själv väldigt trött på att se "söt kisse fin ram" vilket gör att man snart är på väg härifrån.

Vill oxå se mer konstruktiv kritik på sidan även om den inte alltid är "snäll". Det gäller ju att lära sig och gå vidare.

Mvh Marcus

linofoto
0

Tack, väldigt bra att veta!

KickanW
0

Jättebra artikel. Håller verkligen med.

Jag kan erkänna att jag är ganska dålig på att själv ge kritik i vissa perioder, men jag försöker!

JG84
0

Kan bara hålla med #1. Riktigt bra initiativ!

Jag, liksom #1 (och nog många, många fler) är också väldigt trött på "söt katt/hund/häst/whatever", då känner jag att bilden i helhet inte får kritik, utan motivet. Jag vill också se mer konstruktiv kritik, det är ju iallafall så jag lär mig. Sen om valet av mitt motiv är bra eller ej är väl en annan sak.

//Johan.