Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 2113 ggr
Idlil
2

(H) Hund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skulle gärna vilja ha så mycket kritik som möjligt på den här bilden, vad jag kan göra bättre tills nästa gång. :)

Väldigt nöjd med den men tycker någonting kan ha blivit bättre men vet inte vad..
skulle bli glad om jag bara fick kritik om bilden och inte om min hund!

Kramar & tassar från Ida, Toffee & Lakrits Hjärta

lollynonna
1

Superfin bild! Det man skulle kunna tänka  på är att ta bort det suddiga bruna staketet i bakgrunden, samt den bruna plankan bakom hunden.

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Idlil
0

#1 - Tack, ja jag har också tänkt på det men har aldrig orkat.. Men det jag också funderar på är

hur

den skulle se ut om jag gjorde det och sedan skrev ut den…

Cindy-
0

Jättefin bild tycker jag. 🙂

Bagtjesen
0

(Lite problem med inlägget eftersom jag inte kan ta bort/ändra det som blivit för mycket av fetstil).

Jag tror att du kanske är för ung för att ta till dig detta men skriver ändå…

Lite problematiskt det där med att du först skriver: "så mycket kritik som möjligt på den här bilden", och sedan "om jag bara fick kritik om bilden".

Det verkar som om det inte längre här på fotoifokus står någonstans att man själv skall berätta vilken typ av kritik man vill ha, men det har funnits förr. Och det du skriver är motsägelsefullt. Bildkritik handlar ju också om hur en bild upplevs och vad den förmedlar. Det handlar inte bara om det rent fototekniska och komposition, djup i bilden,  och beskärning. Du bör alltså berätta inom vilka områden du vill ha kritik.

Alla berörs av bilder, varför skulle vi annars hålla på med det? Jag har själv publiserat bilder på fotoifokus som jag inte har tänkt på hur de skulle kunna tolkas, och begrundat det som de kritikerna skrivit - det hjälper mig att göra bättre bilder.

Att begära kritik men inte ta emot den rakt upp och ner tycker jag är fel, liksom jag tycker det är meningslöst på nivå (M) opch (H) om man inte vill veta vad bilden förmedlar för känslor.

Idlil
0

#3 Tack. :)

Dumpuck
1

#4 TS har i en annan tråd fått kritik om att det är synd om hunden då den har päls runt ögonen, vilket jag antar är grunden till att TS skriver "skulle bli glad om jag bara fick kritik om bilden och inte om min hund! ". Den kommentaren har inget med bilden i sig att göra utan var allmänt onödig.

Idlil
0

#6 - nu förstår jag inte riktigt.. :) Men ja, det har jag !

Bagtjesen
0

#6 & #7 jag förstår inte heller vad ni pratar om, eller hur #6 läst det jag skrev. Jag menar bara att a) man måste vara tydlig när man begär kritik, b) en bild är inte enbart tekniken, utan vad den förmedlar.

Alla bilder påverkar oss och olika, eller gör vi bara bilder för oss själva? Oavsett vad en bild föreställer så ger den endera en respons eller också ingen respons (vilket också är en typ av respons - likgiltighet inför bilden). Oavsett om vi visar en spindel (fobi?) eller en hund eller en bild av en kraschad bil, så kan den väcka känslor - respons. Vilken respons en bild väcker är också intressant att bedömma, och det är då subjektivt, och kanske mycket mer subjektivt än kommentarer om teknik - men det behövs ändå, speciellt om man vill få en bild bedömd lite mer i detalj vilket jag tycker (H) står för. - Och då är det väldigt viktigt att man är absolut precis när det gäller vad man vill bli bedömd på.

Jag skulle ha köpt detta om det stod "vill ha kritik på det tekniska utförandet av bilden". Hade det dessutom stått "komposition" så hade det lämnat mer öppet även för vad som avfotograferats. Står det bara "bild/bilden" så gäller det mer eller mindre allt i foto eller konstsammanhang.

hydman
0

Finns det inte en grupp för metadiskussioner på fokus? :-) Om inte, så….

Idlil
0

Jag tycker fortfarande att det är riktigt tråkigt när jag får massa andra onödiga kommentarer på mina bilder. Jag ber om kritik på bilderna men får kommentarer på andra saker.

Inkanyezi
0

OT: För att ge en förklaring till varför det blev så här, kan jag nämna att Idlil har lagt upp två bilder på hunden, och i den första tråden blev hon utsatt för nätstalkning av en ny användare, som troligen finns med annat användarnamn på iFokus.

Den användaren har fått permanent skrivförbud på Foto iFokus med mobbning och nätstalkning som skäl. Vad jag kan finna, eftersom användaren inte har gjort några andra inlägg på iFokus och inte heller besvarat mitt PM, skapades användaren enbart i syfte att stalka Idlil.

Jag hoppas att vi därmed kan avsluta kommentarer kring önskan om att få kritik bara för bilden (och inte för hunden).

zakkris
0

jag som bara fotar djur älskar bilden. men jag tror jag hade älskat den annu mer om inte snöret hade vart där :) annars tycker jag skärpan sitter perfekt :)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Idlil
0

tack så jätte mycket#12! ja, de ska egentligen vara ballonger men som jag inte fick med på denna :/

Talidass
0

Jag tycker det är en vacker bild! Staketet stör inte jag mig på, men den långa stolpen kanske går att redigera bort? Vad är det för ras? :)

Idlil
0

tack :) det bruna där bakom menar du? har inte ens tänkt på den förens nu, tack! :) det är en Berger Picard