när jag gör pannorama foton fotar jag för det mesta på fri hand (utan stativ 0:) ) och sen så "suddar" jag bara kanterna i photoshop för att det ska passa ihop xD
#1 okey, får prova ^^
Jag använder alltid stativ, det blir bäst så. :)
Sen är ett tips att ta t.ex 5 stående foton istället för 3 liggande, blir högre Upplösning då.
Och så ska man "låsa" inställningarna man har på bilden, så det blir samma på alla. Det är ju inte så snyggt om man har kort skärpedjup på en bild, och långt på nästa, eller om ljuset är olika.
På min kamera 350D ser "låsa"-knappen ut som en stjärna *

skulle också jätte gärna vilja ha en artikel om det, visst lite kan jag men det är alltid kul att lära sig lite mer.
Finns även program som hjälper dig sätta ihop bilderna, vissa kostar har även hört att det ska finnas någor hyffsat bra gratisprogram, någon som vet vad det heter?

Hugin är gratis och så finns det Autostitch som är mycket bra på at sätta ihop foton tagna på frihand.
I CS3 finns oxå det numer alldeles utmärkta Photomerge.
Jag själv sätter ihop bilderna manuellt i Photoshop. Jag gör 360x180 graders panoramor ( som man kan snurra på ).
Exempel Panorama QTVR Man kan oxå fota en silver-julkula underifån för att få 360 graders panorama med bara en enda bild. Praktiskt men kvaliten blir lite sämre förståss.