Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1145 ggr
everythingg
0

Kompaktkamera med stor bländare

Hallå, tänkte kolla om ni har några tips på en liten och smidig kamera som har en stor bländare. Är alltså ute efter att få bilder med mycket "blurr" i bakgrunden men i och med att min systemkamera är så stor och klumpig (vill inte ta med den på resor t.ex) så vill jag ha en liten och smidig. 

Jag fick tips om en Nikon Coolpix P310, men när jag såg lite bilder tagna med denna så är det inte riktigt det resultatet jag är ute efter. (kan ju bero på fotografen iofs) 

Men vet ni någon så tipsa gärna, och visa gärna bilder tagna med den. 
Kameran ska helst inte gå över 4-5.000

Tack!

Inkanyezi
0

Tulipanaros alltså?

Kruxet här är kanske att du vill ha en stor sak i ett litet omslag. Det går inte riktigt ihop. För att bländaröppningen ska vara stor, det som skapar oskärpan i bakgrunden, krävs också att brännvidden är stor, och om objektivet då också ska täcka en stor bildvinkel, vilket man ofta vill, så måste sensorn vara stor, och då blir ju hela kameran stor.

Det finns ett antal kameror som inte är jättestora, men som har möjligheterna du vill ha, men de kanske inte hamnar inom din budget, eller du kanske ser dem som större än vad du har tänkt dig.

Canon Powershot G16 kan vara en kandidat. Den har lite större öppning än många andra kompaktkameror, men fortfarande ganska liten jämfört med kameror som har större sensor. Det finns några till, men den hamnar inom din budget.

[SirKnasen]
0

Jag har en P310 som hängt med ca 2år som resekamrat.
Ingen värsting direkt men smidig och har fångat ett antal "Kodak moments"
Men P310 är ju gammal och har väl ersatts av både P330 och P340?

Jalking
0

Kanske en Canon G7 X? f/1,8 - f/2.

Jag har beställt en sån, med undervattenshus, idag. Ska bli spännande att få testa den, både på land och i vatten.