Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 876 ggr
papa-bear
0

Minneskort bortom räddning

hur trasigt kan ett minneskort bli innan det inte kan räddas, och hur räddar man det om det fortfarande går?

Po A
0

En lurig fråga…Om jag uppfatta det rätt. Så hur länge kan du använda det innan minneskortet inte vill mer, fast du vet om att det är på väg att sluta fungera?

Jag kan säga att märker jag att mina bilder börjar få konstiga sträck i olika färger som inte ska vara där eller att tex halva bilden blir lila, grå, eller en annan trevlig färg, så har det minneskorte gjort vad den ska i mina kameror. Dvs. det skrotas.

Sen med att rädda bilder, så har hjälpt några med att få tillbaka bilder på deras minneskort, vissa med gott resultat och några med lite mindre bra resultat, men där tror jag själv att det inte fanns mycket hopp för själva kortet.

Mvh Po.

Bagtjesen
0

Det beror på om det är ett fysiskt fel på kort, vilket jag tror är det du menar. Om det bara är det yttre skalet som är trasigt, och det hänger lite trunna guldtrådar löst, men själva innerdelen. alltså minnet och elektroniken inte är trasigt så behöver du bara kila iväg till närmaste datorbutik som har egen verkstad. Det finns t o m riggar som man sätter in korten i sticker in trådarna i, på rätt plats. Lyckas de med det är det bara en vanlig kopiering. Det kan kosta allt från några hundralappar och uppåt. Vanligtvis så kan de också se i förväg om det är möjligt att lyckas!

Men felen är vanligen vid åverkan fysiskt fel, sådana att trådar kan ha gått av på fel ställen, och då är det besvärligare.

Om det inte handlar om fysiska fel och utan också rör de elektroniska kretsar som t ex identifiera fabrikat  m m så blir det ett mikroskopiskt pilleri och dyrt, och utan garantier för att det lyckas.

Om Elektroniken är ok, men delar av minnet är skadat kan det ändå gå att läsa de kvarvarande fungerande delarna av minnet och då kan man få tillbaka en blandning av till exempel kompletta biler eller bilder som består av flera olika separata delar, eller bara en liten del. Det finns flera bra program som fixar det i så fall, både gratis och professionella. Med lite trix i redigeringsprogram går det att sammanfoga flera delar abv bilder till en större eller helt komplett. Är det den här typen av problem med att minneskdelen är delvis defekt så gör programmen mycket med automatik, men man kan behöva köra flera gånger med olika program. Det är en del manuellt arbete med att gå igenom och se om man får något, och hur bra det blir och hur komplett man lyckats att få tillbaka att information i minnet till nya filer. Kan kosta 500-700:- brukar ta en timme eller lite mer.

Kan slutligen berätta att min nya lilla valp bestämde sig för att ta ett minneskort från soffbordet och bet det så att det vek sig? Tänderna skadade i princip alla typer av komponenter -ingenting att göra något åt!

papa-bear
0

med andra ord, om jag fattar det rätt, så länge innanmätet är helt skall det gå att rädda det som finns på kortet, men kanske inte allt.

oavsett vilket, tack för svar.

Bagtjesen
0

#3 papa-bear: Ja, om det är mitt inlägg du menar så är det en möjlig men förenklad tolkning.  Är innanmätet helt så bör det inte vara något problem, och inte heller alltför dyrt - men hör med några olika. Såg att du bor i Söderhamn och där borde det åtminstone finnas et företag som kan det, om inte så ring och hör med några välkända dator eller kamera reparationsfirmor!