Tips på förvaringsboxar, minneskort?
Jag är på jakt efter en bra förvaring till mina minneskort men vet inte riktigt vad som är bra och inte.
Krav som jag har är att det ska få plats med minst 4st SD-kort och helst vara i hårt material men som inte är alltför dyr.
Jag har bland annat hittat denna hos Kjell, någon som har provat den?
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/minneskort-lasare/forvaring/forvaringsbox-sd-microsd-x4-p57199
Boxen finns inte i min stad så jag kan inte åka och titta på den själv.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tycker att många förvaringsaskar är alldeles för små, och de försvinner lätt, gillar lite större som:
http://www.clasohlson.com/se/Skyddsfodral-f%C3%B6r-SD-kort/38-3614
såg också att Clas Ohlsson har en "minneskortsväska" från Hama, men man ser inte riktigt hur de placeras där, annat än bakom något slags nät.
http://www.clasohlson.com/se/Minneskortsväska-Hama/38-6087
men gärna ännu större. Har sett större 'kartor' nästan A4 med platser. Finns andra stora ockskå, men de där SD-korten ligger lösa är inte bra.
Jag använder inte de hårda varianterna utan en mjuk. Kardborrsförslutning och sedan väv i nåt grovt nylonmaterial som man viker/rullar ihop. Blir lagom liten och smidig men rymmer ändå en 6-8 (minst) CF-kort + lite diverse småplock.
#1 Cyberphoto har jag koll på, la precis en beställning på annat så kollade upp förvaringen även där men hittade ingenting som tilltalade mig. (så dåligt med produktbilder och info)
#2 Kollade på Clas Ohlsson, de två du länkar har jag tittat lite på, tyget åker bort då jag inte gillar modellen (kan inte säga exakt varför) den andra är jag osäker till eftersom jag inte kan tyda Hur korten kommer ligga. Finns ju 6 fack men endast 3 ser ut att vara till SD (de nedre hållarna vet jag inte om de är för SD också?)
Det är så dåligt med produktbilder på alla affärer… Så svårt att få en rättvis bild över hur det ser ut.
#3 Produktnamn? länk?
Det är som sagt SD kort jag ska ha i förvaringsboxen.
Antagligen ligger dessa utanför din (och min) budget, men jag tipsar om dem iaf. Kan inte hitta ngt pris på deras site, misstänker att de är dyra dock.
Men, jag personligen skulle nog kolla på vattentäta fodral, om jag ändå skulle köpa ngt.
Oj, håll på att glömma länken; http://www.pelican.com/cases_detail.php?Case=0915
#5 Najs! Den hade ju verkligen passat fint men tror precis som du att man får betala för den kvalitén, haha..
Jodå jag försöker kolla efter vattentätt, därför jag främst söker hårda fodral men Om det nu skulle dyka upp "det perfekta fodralet" och så är det av tyg eller inte vattentätt så får jag nöja mig med det.
Har ingen länk. Fått av CPS. Mitt andra tips, vid sidan av ovanstående, är att köpa en låda eller burk på avdelningen för husgeråd och sedan anpassa den själv. Så får du ju det exakt som du vill
Jag har också den samma som Martin har, den är ju inte billig men bra. Speciellt att den är damm och vattentät.
Tyvärr är inte min i samma fina neonfärg utan lite mörkgrå.
Neonfärgen skulle nog ha gjort att jag inte behövt leta så länge efter den många gånger🤔
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"
#8, #9 Den är säkert superbra!
Jag tittade även på den när jag kollade hos Cyberhpto men anledningen till att jag valt bort den är att det kommer bli så mycket utrymme som aldrig kommer användas eftersom jag endast har SDkort. Så det känns lite onödigt att köpa en som har mer utrymme än vad som kommer utnyttjas eftersom det då även tar mer plats i väskan.
Jag är tacksam för alla tips jag fått och för de ev. tips jag får senare :)
#10 Asken har 4 kortfack, i alla facken finns det plats för de olika korttyper den kan ta (ett av dem samtidigt alltså). Den har alltså inte en massa fack för olika kort. På bilden på länken ovan ser du tex i nedre högra hörnet hur något kort sitter och sd-kort på andra.
mvh Martin
#11 Jodå jag ser hur den är konstruerad men det är ju fortfarande utrymme som inte används i och med att det finns utrymme för annat över och under det SD-formade hålet (som övre vänstra facket visar, två olika kort i samma fack)
Ja, så kan man ju se det. Det är klart att man kan ha betydligt plattare och mindre boxar, som rymmer färre kort eller bara en sorts kort. Men just syftet med denna är väl att den skall vara lite tåligare och då får den vara lite större.
Den får lätt plats i de fickor jag har i ryggsäcken och även en jeansficka (vilket jag inte brukar ha dem i förvisso).
Men visst, är det platsbesparing du är ute efter så skall du ju välja den här typen, kanske den också för stor då den tar 4 kort den med.
Eller så får du köpa den typen av sdkort som kommer med ett en-korsförvaringsbox.
mvh Martin
Utrymme finns över och under i och med att man kan ha olika typer av kort. Men den rymmer ju bara fyra kort ändå, det går nog inte att lägga flera ovan på varandra.
Om aftonen får den late brått🙂
"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"