Hård redigering
Ett foto på en uppgiven människa. Bra bild - anser en lekman.
Jag gillar det skarpt. Du har fått till det riktigt bra, men kontrasten är lite överarbetad, och filten han har framför sig är bitvis utfrätt, så det bara blir en vit fläck, och lite av gräset bakom honom och en stor bit av hans jacka har svärtat igen. Jag vet inte om det beror på hur bilden är exponerad, eller om det tillkommit helt i din redigering. På det hela taget gör det här inte så mycket, och jag tycker, som sagt, att bilden är bra. Men om du fick fram lite detaljer i de här delarna, skulle det bli ännu bättre.
Tack för era synpunkter, jättekul att ni gillar den. Att det har blivit lite utfrätt beror enbart på redigeringen, blev resultatet när jag ville få lite mystik över mannen. Jag är extremt dålig på att redigera, är i upplärningsfasen så i framtiden blir jag säkert bättre på att redigera bilder. Jag ska försöka att göra om redigeringen så att de svärtade och utfrätta delarna kommer fram bättre :-). Jag lär mig jättemycket av era kommentarer.
Snyggt tycker jag. 🙂 Såna här bilder med enbart svart och vitt och inga gråskalor lär förresten bli helt bra utskrivna på vanligt papper med laserskrivare, enligt en kompis som sysslat en del med det. Jag har dock inte sett resultatet eller testat själv, men det är ju inte så kostsamt att prova om man har tillgång till en laserskrivare. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
JazzBass, din kompis har rätt, skrev ut bilden på jobbet och den blev jättebra jämfört med att skriva ut en "vanlig" bild på vanligt papper.
Kul att höra att det blev bra! :-)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Personligen så är jag inte så svag för att sociala porträtt alltid måste vara i svartvitt. Men oavsett det så tycker jag att bilden blivit lite för hård också, och kanske lite kunde beskurits annorlunda, t ex inte så långt bakom mannen. Är också lite inne på det som #2 HelwardMann att den bitvis är för utfrätt, det är stor skillnad på att se bilden som den visas först och hur den visas uppförstorad. Uppförstorad blir den lite besvärlig för mina ögon. Tycker att en något annorlunda exponering från början, eller en tillbaka gång och revidering från rå-fil, kunde gjort den mer detaljrik och sedan med inte fullt så hård kontrast.
Tycker också att det är lite för hårt dragit i spakarna, som det oftast blir i början, skulle ha velat se några fler varianter för att se om något blev bättre.
En annan sak är komposition, om man tagit bilden från ett något lägre perspektiv. Men det kan ibland verka mer påträngande på människor. Men det kan ju ha varit så att det finnns föremål längre bort som inte gjort sig lika bra i bild och inkräktat på det lite slingrade mönstret i gatusten.
Men som sagt bilden är inte rikitgt åt det hållet som jag själv gillar bäst.
på ngt vis påminner mig bilden om hur det kunde bli när man fotograferade med lith-film, en film som enbart gjorde saker svarta och vita, dvs inga som helst grånyanser.
Men jag instämmer att den är (i mitt tycke) alldeles för hårt redigerad. Men det beror ju på vad din avsikt med den var också. Men lite gråskala tycker jag alltid är att föredra, man (enligt den gamla skolan) skall alltid se till att ha lite teckning i både de ljusaste och de mörkaste partierna, vitt med lite svärta och i det svarta skall man kunna urskilja nyanser. Detta är dock en tumregel, men den funkar hyfsat bra i de flesta lägen än idag och även på digitalt.
#8 ru4real: Håller med dig om lith-film intrycket.