Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1167 ggr
theomuffin
0

Bra första kamera?

Hej! Jag skulle vilja ha en kamera har bara haft en kamera innan (sån som gick på batterier med väldigt dålig kvalité). Så jag är lite sugen på att köpa en ny kamera. Jag är inte så seriös så att jag vill ha en biffig systemkamera men ändå en bra kamera. Till min fråga, duger en kompaktkamera till att ta lite bilder på djur,växter och andra saker på hobby nivå?

Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/

theomuffin
0

Psst! Jag har fotat lite med min systers systemkamera.

Kika gärna in min hamsterinstagram emmashammies och min facebooksida där jag sälger pärlarmband: Pärlarmband made for You. https://www.facebook.com/P%C3%A4rlarmband-made-for-You-1331653063516116/

theomuffin
0

Oj vad jag glömmer, hehe… Undrar bara om ni har någon passande kamera som ni kommer på också. :)

Bagtjesen
0

Du skriver: "duger en kompaktkamera till att ta lite bilder på djur,växter och andra saker på hobby nivå?" Svar ja, du kan t o m använda mobilen/en smartfån om du vill, liksom att de flesta kan ta någorlunda video!

Saken är bara den att frågan är hur mycket tid du vill lägga ner på att lära dig en kompaktkamera, och egentligen hur mycket du lärde dig av det de olika inställningar som du hade i din gamla kamera?

Alla kameror får lite dåliga batterier om de ligger oanvända, även om det skett en hel del sedan NiMH batterierna började användas.

En kompaktkamera kan oftast väldigt mycket, men är inte expert på någonting. Så riktigt fina närbilder på växter eller insekter eller djur på långt håll är inga större succéer.

Det varierar lite på kompaktkameror hur mycket man kan ställa in, och för verkligt bra foton behöver man trixa lite hit och dit, för att få ett riktigt bra resultat. Det är som alltid så att det är hur mycket tid du är beredd på att lägga ner på din hobby som bör ge dig svaret. En kompatkamera kan man alltid ha med sig, den är tillräckligt liten för det. Har du ett bra bildsinne och vill utvecklas så blir det nästan alltid i slutändan en lite större och dyrare kameravariant. Och för att utvecklas lite så behöver man också kunna redigera åtminstone lite grand, och då finns det program från gratis och uppåt. Så du bör tänka över också hur mycket du är villig att lägga ner på en kamera nu och eventuellt på att utvecklas framåt.

Din budget säger alltså mycket vad du kan få för dina pengar, och det är precis som vanligt, men får det man betalar för!

Så, din budget och den tid du vill lägga ner på att kunna ta bra foton är det som avgör. Kan du berätta lite om dina erfarenheter av den gamla kameran, din budget och hur inställd du är på att lära dig foto så kan du få svar som är åt rätt håll - sedan finns det alltid små skillnader mellan fabrikat och modeller, men ingenting man behöver hänga upp sig på.

Till sist, om du har en god vän där du bor som har någonting liknande och verkligen kan använda den kamerans finesser och kan ta bra bilder, då skall du nog haka på något av samma fabrikat, om kompisen är villig att ta dig som "lärling".

theomuffin
0

Okej, min budget är inte så fruktansvärt hög helst runt 1500 (om det räcker?). Jag "ärvde" den gamla kameran av min syster och redan då var den halvkass, dessutom var jag typ 6-7år och ville ta kort som minnen och inte som konst, så mina erfarenheter är inte särskilt stora med den kameran. Min tid är jag absolut villig att lägga ner på fotandet, 3-4 timmar i veckan kanske eftersom jag fortfarande går i skolan. Jag är villig att läsa på och lära mig foto, min kusin är väldigt duktig på att fota så hon skulle säkert kunna lära mig en hel del. Tack för svaret!

Bagtjesen
0

Om din kusin är duktig på att fotografera så har du tur och kan få hjälp med bildseende och fototeknik, men då har kanske den personen också t ex en systemkamera och oavsett om du väljer en kamera av samma fabrikat så är det väldigt mycket som ändå är olika.

Jag tittade på lite priser på cyberphoto.se och fotokungen.se. För 1500:- så ligger du mitt emellan två pris/prestanda-klasser. För 1290 kan du få Nikon Coolpix S3700, men den har enbart programautomatik och väldigt få inställningsmöjligheter, men det mest väsentliga som exponeringskompensation finns med. För 1690 kan du få en Lumix DMC-SZ10 och den har mer zoom och bättre nägräns (t ex om du vill ta insekter). För 1690 kan du också få en Canon PowerShot SX400 IS. Priserna är exklusive eventuella minneskort du kan behöva stoppa i för att lagra bilder på. Det finns även paket med lämpliga minneskortt och några tillbehör och väskor som skyddar men då hamnar du över 2000:-

Alla de kameror som nämns ovan är ju tillverkade av bra kameratillverkare så det är inget skräp, och alla har definitivt sina begränsningar med vad du kan åstadkomma rent tekniskt sett. Men egentligen är fotografering ett bildintresse, eller hur? Så att börja med att få till bra komponerade bilder är definitivt en bra början!

Prisläget runt 1500:- ligger ett till två snäpp över de allra billigaste modellerna mellan 500:- till 1.000. följt av 1000 till 1500 och 1500-2000, så de kamerorna erbjuder inte så mycket kontroll över hur du tar bilder. Men jag tycker ändå att de kan vara trevliga. Det skiljer sig lite i detaljerna som WiFi eller NFC eller båda, men mest när det gäller zoom. Alla de här kamerorna har bra batteritider. Det kan vara bra att tänka på att du kanske inte vill gå för högt upp i prisklass, utan om du känner att foto är din hobby för framtiden så kommer du nog ändå att vilja köpa en systemkamera. Du behöver faktiskt bara gå upp till drygt 2500:- för att få tag på en begagnad men ändå bra systemkamera. Men det är aldrig senare fel att ha både en liten kompakt och en systemkamera.

Kan vara så att fler personer på forumet vill fylla på med sina åsikter om vad som finns på marknaden, och vrida och vända på fördelar och nackdelar, men skillnaderna är definitivt inte stora mellan fabrikaten och modellerna och vad de kan.

[SirKnasen]
0

Vad har syster för systemkamera? Eller hade du fått ärva denna systemkamera? Är systemkameraformatet något du gillar eller vill du ha en mindre kompaktkamera?

theomuffin
0

#5 hmm får kolla närmare på de kamrorna. Tack återigen för svaren! #6 Hon har en canon ios 1100 D vet inte riktigt vilket objektiv. Jag gillar den men den är lite stor och klumpig för min smak. Tack för svaret!

Bagtjesen
0

Tycker att det bara är bra om man kommer igång och fotograferar och ser hur stort ens eget intresse egentligen är - visst är en kompakt lite hämmande för kreativiteten - "allt" går inte och göra, men man kan uteckla sitt bildsinne och dessutom komma igång med lite redigering/beskärning. Så pengarna lagda på en kompakt är inte bortslösade, de är bra komplement till systemkameror., som jag tidigare sagt.

1100D är inte så stor och tung utan det är en s k "instegskamera" en liten och nätt sak för den som vill lära sig grunderna med en systemkamera och den har många möjligheter till inställningar. Den  är så liten att många, framföralt killar, har svårt att få ett bra grepp runt den. 1100D levereras vanligen med ett kort zoom-objektiv 18-55mm och det är också lätt och ganska kort. Så, om den kameran känns stor, i nuläget, så är en kompakt definitivt inget fel som instegsmodell för dig.

Om du hade en större budget, och skulle gilla dem storleksmässigt, så hade det varit bättre med t ex någon begagnad Canon PowerShot som t ex Sx530 HS men helst någon modell som kan ta i rå-format och inte bara skapa JP(E)G-filer.  Storleksmässigt hamnar sådan mitt emellan kompakter och små systemkameror, och de kan till stora delar lika mycket som 1100D 1200D och 5xxD serierna från Canon.

Sedan har det för några år sedan från flera tillverkare kommit små, spegellösa systemkameror, men de är tyvärr betydligt mycket dyra, och är lite mer begränsade i kapaciteterna än större systemkameror, men många är riktigt intressanta. Jag tänker då på Nikon 1-serien, modeller från Sony , Panasonic, m fl.

Så, Theomuffin, jag tycker att du skall gå till en riktig kamerabutik som kanske även har en del begagnat, och se vad som finns mitt emellan små systemkameror och riktigt små kompakter. Elektronikvaruhusen har oftast ett ännu mindre sortiment ju "bättre" typ av kamera du vill ha, och med "bättre" menar jag då med fler möjligheter till inställningar. Rekommenderar en riktig butik framför att köpa billigt på nätet! Och så har du åtminstone oftast någon form av garantier!

theomuffin
0

Jag ska fota med min systers och min mammas kamera och se om jag ens har något större intresse av fotografering. Om jag har det ska jag nog gå till en butik och kolla lite, men jag har kollat på en canon powershot SX400 IS och den verkar helt perfekt för mig!