Mörk dimbild
Tog en bild på för en vecka sedan som jag blev så nöjd med. Den är inte redigerad eller beskuren alls utan såhär blev det när jag fotade. Notera att bilden är i färg… Vädret var svartvitt.
Vad får ni för känsla av bilden? Är den för ljus/mörk? Kunde jag haft en annan komposition? Övrig kritik? (Ni kan vara rätt hårda, bara det är konstruktivt)
*putt*
Det finns så många fotografer här på forumet… Varför kan då inte en enda person ta sig tid att kommentera? Jag lägger i stort sett aldrig upp bilder här så jag hade hoppats på några kommentarer nu.
Hejsan Kickan.
Bilden känns dyster, kanske skulle göra sig bättre i svartvitt med lite justerande i färgkurvan. Testa om du inte gjort det :-)
Som sagt fin men dyster eller kanske fridfull.. hmm,…
Jag tycker den känns spöklik.
nja.. jag e ingen proffsfotare men jag kan iaf säga att denna bild e trist..
#5 Kanske ska ge lite mer konstruktiv kritik istället för att bara säga att bilden är "trist"?
Till #0, skulle gärna vilja se lite mer av marken längst ner. Som det är nu ser man inte riktigt. För övrigt fin bild.
#6 jag vet faktiskt inte vad för kritik man kan ge till denna bild.. den e mer ointressant än "kritik tålig" att jag inte vet vad man kan säga mer än att den e ointressant och trist.. e bara ärlig..
Tack för kommentarerna!
#3: Om bilden känns dyster har jag lyckats. Jag vill ha något grått och lite spöklikt som #4 skrev. Ska dock prova höja kontrasterna lite för att se om det blir bättre.
#5: Det är bra att du är ärlig. Men jag vill gärna veta vad som är tråkigt med bilden. Visst är det väl ingen rolig eller direkt vacker bild… Men jag fastnade för känslan i den så något måste den ju ha. Fast smaken är ju olika såklart.
#6: Ja, det kanske du har rätt i. Jag var så koncentrerad på trädet, det är ju det jag fotade. Ville inte att marken skulle ta över för mycket utan ha mycket luft… Men det är mycket möjligt att det blev för lite mark.
#8 bilden är väldigt mycket luft som du säger.. den ger en känsla av dysterhet.. så visst har du lyckats ganska bra om känslan skulle bli åt dysterhet hållet.. ngt lite mer mark, för just nu tar luften mer plats än "nödvändigt", och den hade varit perfekt.. just nu e den mer trist än intressant.. men de e såklart vad jag tycker.

Jag tycker den är bra! Alla bilder behöver inte vara glada och färggranna. Enligt mig är det lagom mycket mark, fokus ska ju som sagt ligga på trädet. Det är snyggt med så mycket luft, det bidrar till den ödslig känsla som du kanske sökte?
//Linnea
Välkommen att titta in på min blogg!

Jag tycker du lyckats bra med bilden, på min skärm ser den ut som en gammal oljemålning faktiskt.
Enligt min smak skulle bilden behöva beskäras för att få trädet mer till höger i bild. Det är dock ingen bra idé i det här fallet då det försvinner för mycket förgrund då. Det man ev. skulle kunna göra är att besära lite uppifrån.
Andr tankar: Trädet skulle ha vunnit på att vara "fluffigare" - det har lite glest med grenar för att riktigt fånga intresset. Någon detalj på vägen skulle också piffa upp, inte bara vattenpölar. Antingen ett djur som råkar befinna sig där just då (tålamodskrävande..), eller någon oväntad färgklick. Även om bilden skall vara dyster behöver den något som håller intresset kvar.
Det som är bäst med bilden är träden i horisonten och den murriga gröna färgen i förgrunden, det är det som fångar mitt intresse.
#9: Okej, jo jag ville en ganska tom bild… Just för att få det dystert.
#10: Tack, du verkar tycka som jag så det känns ju bra när någon ser bilden på samma sätt.
#11: Tack. Jag känner mig själv nöjd med kompositionen och skulle faktiskt inte vilja beskära på något sätt. Trädets (obefintliga) grenar är jag också nöjd med eftersom det ger den här kalla och dystra känslan. Håller dock med om att ett djur eller liknande hade gett bilden mer liv.