Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2885 ggr
Zakaraa
2015-08-09 18:48
0

LP-E6 vs LP-E6N?

Hej, jag undrar om någon kan skina lite ljus över det hela då jag inte fattat själv, haha.

Batterierna LP-E6 och LP-E6N för Canon vad är skillnaden och fungerar den senare till Canon EOS 70D som har LP-E6 som batterityp?

Sedan undrar jag också vad som menas med "dörr" i denna produkten. Är det ett batteri eller är det något annat? Det förvirrar mig eftersom det står Dörr motsvarande….. istället för Batteri motsvarande… osv.
Länk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=LP-E6dorr

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

denstore
2015-08-09 18:54
0

Dörr är en tillverkare av kameraprylar.

Zakaraa
2015-08-09 20:17
0

#1 Så man kan säga att det är ett märke/en tillverkare så som Puma och Adidas?
Det är alltså helt enkelt ett batteri motsvarande Canons LP-E6 och inget annat?

denstore
2015-08-09 21:03
0

Precis.

Zakaraa
2015-08-09 21:08
0

#3 Ah, då förstår jag! Tack tack!

Du vet inte hur det ligger till med LP-E6n?

Bagtjesen
2015-08-10 12:04
0

Zakara, nej det är inte som Puma eller Adidas, de gör ju originalen. Många andra försöker ju efterlikna dem men kommer inte upp i samma kvalitet. Men Dörr är inte heller en motsvarighet till billliga kinesiska kopior av t ex damers dyra märkeshandväskor som kostar 10.000 eller mer.

När det gäller t ex batterier så kan det vara så att battterier från s k "second source" kan sakna något i form av intern elektronik i batteriet. Ibland är det bara så att det saknas att det det inte kan identifieras som ett Canon-batteri av kameran, utan att det kommer upp någon typ av varning i kameran. Ibland skiljer det en hel del i de elektroniska kretsar som tar emot laddningen av batteriet. Många batterier  från "second source" är bra men alla är det definitivt inte. Det är något som man lär sig, eller kollar upp på nätet, t ex genom att söka på batteribeteckning och "defect" eller saker som indikerar märkbart kortare användningstid av second source batteriet.

Zakaraa
2015-08-10 13:23
2

#5 Var inte så jag menade utan mer att jag undrade om det var ett tillverkar-märke, som jag fick svar på att det var. Att jag valde just de två märkena var helt enkelt för att de är kända som alla känner till och därför kan ge rätt svar, inte att ena försöker härma/återskapa den andra. Kunde lika gärna valt Coca Cola och Adidas som exempel.

Hänger inte riktigt med på vad du syftar på i andra stycket.  Vad är "second source", ännu ett märke eller? Handlar det stycket om LP-E6 vs LP-E6n eller något helt annat?

Bagtjesen
2015-08-11 11:06
0

"second source" betyder helt enkelt tillverkad av någon annan än den som gjort originalet. Och det betyder också ofta att det i detaljerna kan skilja sig från opriginalet, exempelvis som jag skriver. Uttrycket "tillverkar-märke" känner inte jag till. Ibland använder man också uttrycket tillverkad av "third party" d v s det är inte tillverkat av personen själv eller den som gjort originalet, utan någon annan.

Kanske anväder du "tillverkar märke" i någon form av betydelse från en känd tillverkare som säljer under ett känt namn?

Vad det egentligen har för betydelse? Precis som jag säger så behöver det inte vara en exakt kopia in i detalj, vare sig tekniskt eller designmässigt, och oftast följer det inte vare sig kvalitetsspecifikationerna eller då, som jag sa, de kanske inte håller spänningen så länge som originalet.

I vilket fall som helst så tycker jag att man som god konsument bör ta reda på OM en vara är känd för att vara bra eller dålig, jämfört med originalet.

Zakaraa
2015-08-11 14:05
1

#7 Tror du överanalyserar och missuppfatar det jag skriver så känner inte någon mening med att fortsätta förklara då jag fått svar just ang vad Dörr är :) Inget illa menat, ser bara ingen mening med att fortsätta just den diskussionen då det inte leder någon vart och jag redan fått svar som sagt.
_(Tillverkare/märke, råkade bli ett bindestreck istället för snedstreck bara.)
_
Frågan som återstår är LP-E6 och LP-E6n.

Bagtjesen
2015-08-11 15:27
2

Hoppas att u inte tar illa vid för att jag skriver ändå.

Svaret är att båda batterityperna fungerar till din EOS 70D, det som skiljer mellan dem är att LP-E6 kan laddas till 1800mAh medan LP-E6N kan laddas till 1865mAh. Någon på nätet skriver att skillnaden kan bli upp till 180 bilder sämre på LP-E6 när den åldrats. Den urspriungliga skillnaden är dock alltså bara  drygt 3% men det är säkert andra skillnader internt, men din laddare och kamera klarar av att ladda resp använda batterierna.

Dörrs LP-E6 "ersättningsbatteri" klarar bara att laddas till 1500mAh, så det räcker betydligt kortare tid/antal bilder.  Det är det batteriet som Cyberphoto säljer.  Det har alltså drygt 24% sämre prestanda än Canons original LP-E6N. Sedan är det så att det kanske åldras mycket sämre och tar längre eller kortare tid att ladda än originalen.

Jag har arbetat i en fotoaffär ganska nyligen och även sålt produkter från Dörr, och i vissa fall är de helt ok pris prestanda, men ofta lite sämre kvalitet i t ex i plasten, och prylar med skruvar et c och ser betydligt plåtigare ut. Destsamma gäller t ex deras stativ o dyl, det är ett klart lågprismärke, Du får vanligtvis vad du betalar för.

Zakaraa
2015-08-11 16:30
0

#9 Absolu inte! :)
Jaha! Ja men då hänger jag med! Var lite osäker då LP-E6 verkar bli allt svårare att kunna köpa (original då alltså)

Jag har ännu inte köpt kameran men kollar upp all runtomkring så jag inte råkar tabba mig ekonomiskt, haha. Så synd att nya huset inte har samma batteri som mitt gamla men man kan ju förstå varför.

Tack tack! 🌺