Nikon D50 vs D70s
Ja, min jakt på "rätt" digital systemkamera för mig går vidare. Jag har skippat idén att köpa begagnat - i alla fall av någon jag inte känner. Lite för stor risk.
Nu är jag inne på antingen D70s, ihop med det enligt alla riktigt bra kit-objektivet på 18-70. Eller, D50 dubbelpaket, med ett halvbra 18-55 mm, och ett roligare zoomobjektiv (som säkert inte är så "bra", men förhoppningsvis tillräckligt) på 55-200. Till båda tillkommer ett fast 50 mm objektiv (1,8:an) och en blixt.
Jaaa. Jag vet inte. Knepigt! Köper jag D70s vill jag ändå ha ett rejält zoomobjektiv på sikt, men kanske inte direkt. Frågan är hur dåligt kitobjektiven till D50 är? Man kanske klarar sig ganska långt med dem? Onekligen väldigt bra pris. Och dessutom ingår ett extrapaket med nikon-utbildning samt mer intressant, sensorrengöring i tre år. (en gång per år.)
Gaahh! Goda råd, anyone? :)

Hej Anne
Oj vad svårt, själv valde jag D50 mest för att:
1. Lite billigare fick mer pengar till objektiv :-)
2. Minneskortet, har redan SD sedan tidigare
och ville inte ha en minnestyp till, D70 kör CF.
Jag kan inte påstå att kitobjektivet var direkt dåligt,
det går att börja med för att sedan bytas ut.
Jag har iallafall inte ångrat mitt val, utan är helt nöjd
med kameran, hoppas du hittar rätt.
//Patrik
Tack Patrik! Hrm, får man be om en liten tjänst.. du skulle inte vilja ta ett litet provfoto med kitobjektivet? :) jag skulle vilja se hur pass bra det klarar matbilder, - rätt nära - i något sånär normal belysning. Har du lust och möjlighet vore det jättegulligt :)
(Jag fotar ju mest mat och katter.)
Det är svårt. D50 känns ju nyare än D70s. Nyheterna i D70s jämfört med gamla D70 är mest programvara, större display och några andra smågrejer.
Å andra sidan tycker jag D70 känns lite mer gedigen att hålla i.
Hur mycket skiljer det i pris?
Mvh // Johan

Skiljer 2880:- mellan dem på t.ex. Cyberphoto, det är med
kitobjektiven. Med bara husen skiljer det 1660:-
Queball - Åh, tack! :)
Johan - D70 s med kitobjektivet, som alltså ska vara rackarns bra, kostar 9790:- där jag kollat. D50 med "lilla objektivet" går på 6790:- och 8390:- med två objektiv.
Du kan inte ställa dem bredvid varandra och jämföra på www.dpreview.com?
Jodå :) Kan och har gjort. Det skiljer.. rätt lite. (Kolla!) Men i dpreviews bildtester så är D50:n aningen suddigare, det måste jag erkänna…
D50:n tar sd-kort, istället för cf. D50:n har USB2 - hur är det egentligen med D70:n?? Det står olika på olika sidor, och i olika recensioner. Knepigt!
Jag rekommenderar att du köpet en lös USBöverföring istället. Det kostar 150:- och då slipper du ha sladden med.

#11 Helt rätt, en extern kortläsare är mycket smidigare än att hålla på med att koppla kameran till datorn, vilket gör USB hastigheten på kameran helt ointressant. Tänkte faktiskt inte på det, jag har kortläsare inbyggd i datorn…
Jo, jag *har* en extern kortläsare med USB2, så det spelar inte så himla stor roll. Mest att det får ju gärna vara USB2 i kameran, direkt. Nikon säger att det finns på D70s, men dpreview säger att det inte finns. Jaja. Det är mindre viktigt.

SD-kort är billigare men långsammare i överföringshastigheten än de CF-korten som finns ute nu
Jag tror inte man behöver så extremt snabbt kort med en D50/D70 ändå. Det brukar inte bli bra med seriebildstagning om kameran bara tar 3 bilder/sekund. De gånger jag har gjort det så är kanonbilden mellan två bilder. :-(
Har du kollat mycket på specarna för respektive kamera så blir du tillsist tokig. Till syvende och sist så blir det ofta magkänslan som får bestämma. Ska du välja storebror eller lillebror.
"Jag sitter i timmar och ställer in min digitalkompakt och använder mest manuella läget" -> D70. Du kommer att ha nytta av den extra ratten.
"Jag kör alltid på den 'gröna' rutan nu men skulle vilja ha mer kontroll" -> D70 / D50. Hugget som stucket. Är du en perfektionist så lutar det åt D70 tror jag…
"Jag kör alltid på det gröna läget och har inte för avsikt att gör något annat" -> D50, inte för att den skulle vara sämre men det är dumt att betala extra för rattar och funktioner som inte används.
"Jag är kontrollfetischist och prylbõg eller bara väldigt intresserad av fotografering och dessutom rik"-> D200 alt D2X :-)

#15 hehe bra summering av nikons kameror
Man kanske ska väga in att jag extremt sällan lägger mer än ett par minuter på en bild. Extremt sällan, verkligen. Det kanske talar för lillebror..? Plånboken säger ju lillebror, samtidigt som objektivet till storebror är attans attraktivt. Hrm.

Båda går ju att köpa enbart som kamerahus för att därefter kompletteras med objektiv.
Kamerahus
D50 c:a 5890:-
D70 c:a 7550:-
Lösa objektiv
Nikon AF-S DX 18-70/3,5-4,5G IF-ED c:a 3595:-
Nikon AF-S DX 18-55/3,5-5,6G ED c:a 2195:-
Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED c:a 2495:-
Köper du någon av dem som kit får du nog lite mer för pengarna.
I slutändan beror nog valet på din plånbok och din magkänsla,
Fotord beskrev skillnaderna ganska väl ovan. Som det sagts tidigare, det är du som skall gilla kameran.
Jag köpte mitt hus alena och använde den erkänt värdelösa Sigma 28-105/3,5-5,6 som enda lins under några månader. Sen gick det upp för mig att glaset kanske kunde spela roll… :-)
och bagar´n kan vara en "katta" när andan faller på…