Foto iFokus

Foto

Etikett: redigera-mina-bilder
Läst 1530 ggr
Vibeka
1

Ändra storlek men pixlar intakt?

Hej! Jag behöver hjälp!!! HUR och med vilket PROGRAM ändrar man sina bilder man har på datorn så att de blir 10 MB? För att ha som Avatar på en sida?

Har provat Paint, Rezice Image, och online Image Editor men pixlarna hänger inte med! 😭 Hur gör man?! 

Tack på förhand! 😃

[VSK]
0

Du kan inte ändra storleken med ökade mått på bredd och höjd utan att det blir pixligt.

Tror du måste köra nåt program för vektorgrafik för sånt.

Vibeka
0

Mhmm hur kör man ett sånt program då och vad heter det?

[VSK]
0

Undran. Varför vill du ha en avatarbild på 10MB?

Blir ju enbart drygt för de som inte har +100 MB/s. 🤔

[VSK]
0

Du får googla. Jag kan nada om såna program. Hade för mig i bakhuvudet att det är vektorgrafik man skall pyssla med då. Kanske nån som kan detta kommer in snart och skriver.

Dock så tror jag det är ganska hög inlärningströskel på såna program.

[VSK]
0
Vibeka
0

Tack 🙂 Ska genast testa det.

[VSK]
0

🙂

Inkanyezi
4

Jag tror inte riktigt du var ute efter att skapa vektorgrafik, men däremot skulle det säkert underlätta om du berättar lite mer om vad det egentligen är du vill göra.
Antagligen har du beskrivit det fel. Kanske det handlar om ett fotografi, som du vill ha i en viss storlek?

Storleken på en bild kan beskrivas på olika sätt, och för det mesta brukar halvtonsbilder i datorn vara uppbyggda av bildelement i ett rutmönster, pixlar. Digitalbilders storlek beskrivs ofta som megapixel eller antalet pixlar i bredd och i höjdled i bilden. En datorskärm kan för det mesta visa bilder upp till ungefär två megapixel utan att de hamnar utanför skärmen eller behöver skalas ner.

Ett fotografi på två megapixel kan om det sparas som jpeg ha en filstorlek på betydligt mindre än en megabyte. Precis hur stor filen blir bestäms av innehållet i bilden och vilken kvalité man spar den i. De flesta bildbehandlingsprogram har rätt enkla sätt att storleksändra bilder, så du kan använda nästan vilket som helst för att ändra storleken, men du måste veta vilken storlek du vill ha. För en bild på webben handlar det om dels hur stor den ska bli på skärmen, alltså pixlar på tvären och på höjden, dels hur stor filen ska bli, för att den ska bli rimligt lätt att ladda ner.

Jag är helt övertygad om att du inte vill att den ska bli tio megabyte, utan jag ser det som mer troligt att du vill ha en storlek som är lagom för stället där bilden ska sättas. Om den ska in på en websida ska den antagligen ha en viss storlek i pixlar, och för en Avatar på nätet behöver man vanligen inte särskilt många. Man kan så klart ha en större bild som skalas ner i webbläsaren, men för att vi ska kunna hjälpa dig behöver du beskriva uppgiften bättre, och om du är ute efter ett program är det också lämpligt att du talar om vilket operativsystem du har.

Florrpan
1

Säker på att du vill ladda upp en profilbild på 10MB? Det är enormt!

Kolla vilka dimensioner sidan vill ha istället(pixlarna) och ändra bilden till det.

Vad är det för bilder du har? Tagna direkt med systemkamera?

vad menar du med att pixlarna inte hänger med?

Vibeka
0

Hej! Tack för era svar 🙂 Det stod på den sidan jag skulle ha bilden som Avatar att den fick vara max 10 MB. Haha men jag kanske tolkat det helt fel. Jag har bara tagit bild med min mobilkamera och då blir bilden liksom för stor när den ska in i en liten ruta, så det jag vill göra är att minska ner den typ som min bild är här 🙂

Inkanyezi
2

En profilbild, Avatar, på den här sidan, är som PNG ungefär 10 kB och om den görs som jpeg ännu mindre. Den är alltså ungefär en tusendel av tio megabyte i datamängd - "tyngd". Tio megabyte är också väldigt mycket att ladda upp och kan ta upp till ett par minuter på en långsam förbindelse. Helt säkert vill de inte ha tio megabyte, utan det är största filen de kan ta emot.

Alla bildbehandlingsprogram kan göra det som du vill, och det beror mest på hur du vill göra din bild. Ska du bara minska ner den i storlek går det bra med programmen du nämnde i början, men den kommer alldeles självklart inte längre att ha lika många pixlar som innan. Profilbilden här på iFokus är sextiofyra pixlar i kvadrat, alltså 4096 pixlar. En mindre bild på skärmen har färre pixlar.

Så det första man gör med bilden för att lägga den som profilbild är just valet "Resize image". Den nedskalade bilden går sedan inte att förstora till den ursprungliga storleken utan att tappa i kvalité. Endera blir den pixlig, eller om man skalar upp den med någon av de mer avancerade algoritmerna så blir den ganska suddig.

Så det du bör veta för att kunna göra det på bästa sätt är precis hur stor bilden ska vara i pixelmått på skärmen. Här ska den som sagt vara 64x64, men på sidan där du ska ha den kanske den ska ha ett annat mått. Om du skickar en större bild, kommer den ändå att skalas ner. Praktiskt taget alla sajter kan ta emot större bilder, men skalar ner dem när de läggs på sidan.