Närbildsfilter?
Är det någon som har testat macrofilter/närbildsfilter? Jag funderar på att beställa ett och prova. Men jag undrar om någon förstår vad som menas med +1, +2 osv.
Om det te.x står "Närbildsfilter +4 52mm" vad menas då? 52 mm vet jag, men inte det med +, dessutom så finns det +1, +2, + 3 och +4.
Tacksam för svar
/Viktoria

De här med +1,2,3,4 anger hur mkt som din närgräns kortas av och hur man räknar har jag beskrivit här de går att ta formel och sedan bara byta ut till din närgräns för ditt objektiv och i och med att närgränsen kortas av så blir förstoringen större och likaså att ju större bränvidd du har på objektivet desto större förstoring får du .
Till vilket objektiv har du tänkt att använda närbilslinser ?För om jag har liknande kan jag testa då jag har +1+2+3+4+10 av lite sämre kvalite men man ser ju förstoringsgraden å vilken närgräns de blir .
mvh/bjorsa

Bjorsa: Får jag samla de där texterna i en artikel?
Tack bjorsa. Jag har tänkt att använda det till mitt vanliga 18-55 objektiv. Tror du det funkar? Och vilken av +1,2,3,4 hade du rekomenderat?
Ah, men förstod inte riktigt din artikel. Är det du menar att om närgränsen är te.x 5 cm och jag köper +4, så blir närgränsen 1 cm?

#2 Bengt visst får du de men jag garanterar inte uppgifterna då dom kan ha blivit fel då jag bara läst mig till dom å kan ha missuppfattat :-) Tex nu testade jag formeln på mitt 18-55 som har närgräns 0,25 m å då skulle den få 12,5 cm enligt formeln med en +4 lins men när jag mäter i praktiken blir de 8 cm men kanske de hela utgår från sensorn var det jag :-)
#4 Jag tog nu mitt 18-55 ett sånt där kitobjektiv och det är till pentax och har närgräns 25 cm i läget 55 mm de står längst ut på objektivet och sedan satte jag på ett hoya +4 (201 kr)http://www.cyberphoto.se/info.php?article=186452
Jag fick då närgränsen ca 8cm ifrån frontlinsen och den avbildade då ca 42 mm på bredden dvs skala 1:2 lite som ett fuskmacro då macro skal vara 1:1 dvs ca 24 mm på digital systemkamera idag medans 36 mm på analog och då är de bredden .
Tog en bild nu i skymningen på en klöver och den är obeskuren så du ser som de såg ut i storlek när jag tog som närmast
Man kan ju oxå köpa ett billigt närbildset från kaffebrus men skulle nog rekomendera en hoya då den inte är så dyr (201) och jag tycker den funkar
mvh/bjorsa
mvh/bjorsa
#5. Jag har beställt ett närbildssett från kaffebrus i fredags och jag längtar tills jag får det så jag får testa lite :)