Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 681 ggr
pernillaoscarsson
0

Canon 15-85mm

Tycker det är supersvårt att välja ut ett bra objektiv. Funderade innan på att köpa ett tele men insåg att jag verkligen ör i behov av ett vanligt zoom då mina två tidigare inte är något att hänga i julgranen. Jag hittade detta men är osäker på om det är bra? Så lite recensioner härifrån hade varot kul, samt lite bilder. Mina tidigare objektiv är ett EF-S 18-55mm 1:3,5-5,6 IS II och ett EF 28-80mm 1:3,5-5,6 IV. Är det värt att köpa eller är objektivet för snarlikt de andra två?

denstore
0

Det beror ju på vad det var du saknade i de andra två du hade? Var det ljusstyrka, så är inte 15-85 så väldigt mycket bättre. Då ska du istället kolla på t.ex. 17-55/2.8.

Inkanyezi
0

Jag antar att du inte tänkte ha det till att hänga i julgranen. De tidigare objektiven borde duga precis lika bra, men jag hänger hellre lättare och mindre kostsamma grejer där.

Och då kommer man till frågans kärna, det som du har uttryckt med att du är osäker på att ett visst objektiv är bra.

Bra kan betyda väldigt många saker, och framför allt väldigt olika saker, beroende på vad man tycker är bra. Strängt taget är det inte någonting som man alls kan kvantifiera, utan det är ett värdeord, som berättar just att man värdesätter det som är "bra" som just - bra.

Och som vi alla förhoppningsvis redan vet är det i högre grad fotografen som avgör hur bra bilderna blir.

Jag tänker mig att du kanske skulle beskriva lite bättre precis vad du har för anspråk på ditt nya objektiv, eftersom det du pekar på tveklöst är bra, lika väl som de två du tidigare har sakat. Är det någon mer subtil egenskap du är ute efter, eller är det någon av de kvantifierbara egenskaperna som brukar komma fram vid tester. Tester brukar också visa en del egenskaper som inte är lika lätt att beskriva i siffror, som till exempel hur bakgrundsoskärpan ser ut, eller om det finns någonting som testaren retar sig på, hur det är att hantera. 

Den lite äldre 17-55 utförsäljs nu till sänkt pris bl.a. hos Cyberphoto, så att den bara kostar ett par tusen. Ett lägre pris kan väl också ses som bra, så det är säkert värt att fundera över. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=1585is
Och 17-85 kan man också få för knappt tvåtusen: http://www.fotokungen.com/canon-efs-1785456-is-usm-p-332-c-490.aspx

Men jag medger att femton millimeter är kortare än 17, så det handlar väl också om hur mycket pengar man kan gödsla sin hobby med.

[SirKnasen]
0

Kanonobjektiv med fina recensioner och 15mm kontra 18mm är väldans trevligt. Men 6500kr tycker jag inte är speciellt prisvärt. Leta begagnat.
http://www.blocket.se/stockholm/Ny_Canon_EF_S_15_85_3_5_5_6_IS_USM_Oanvand_61406361.htm?ca=14&w=3

pernillaoscarsson
0

18-55mm objektivet är sönder, vänster sida blir ständigt oskarp. Tror det beror på en hel del misshandel under sina år hos mig. För övrigt var jag ganska nöjd med det. Dock så skulle jag inte välja att köpa ett nytt likadant nu. Varför kan jag inte riktigt säga, antar att jag vill köpa något som ger ännu mer? :P

28-80mm har jag aldrig varit nöjd med. Visst har jag fått en del helt ok bilder med det, men långt ifrån så många som jag hade önskat. Har mest fått sitta och radera då jag använt det. Exakt vad det är som blir fel vet jag inte riktigt. Kanske aningen svårt att få dem bilderna skarpa. Dessutom är objektivet väldigt segt och tar enormt lång tid på sig att fokusera. Alltså inget bra objektiv att fota mina djur med då de allt som oftast håller sig i rörelse.

Jag har även ett 50mm som jag är super nöjd med. Dock saknar jag zoom på det. Kvaliteten på bilderna blir precis som jag vill ha den. Är enormt nöjd med vilken skärpa det objektivet ger. Köpte det mest för att det var så billigt och trodde egentligen inte att det skulle vara så bra.. men fasen vad nöjd jag är. Men som sagt, jag saknar att inte kunna zooma ut. Väldigt svårt att fota med det inomhus vid t.ex. jul och påsk då jag allt som oftast får kapa av benen på någon :P

Objektivet kommer främst att användas till fotografering av djuren och människor både i grupp och enskilt. Sedan kommer jag även försöka fota lite natur med det, vilket jag inte lyckas så bra med med de andra objektiven. Får inte med så mycket jag vill ha med med varken mitt 50mm eller 70-300. Och som sagt blir jag inte nöjd med mitt 28-80mm.

Blev väldigt intresserad av det där 17-85mm. Dock kanske inte världens ljusstarkaste, det var i och för sig inte det jag länkade heller. Fast det stod att det fungerade utmärkt att fota inomhus med och i sämre ljus utomhus. Så det kanske inte är så farligt ändå?

Även 17-55mm verkar intressant, bättre bländare.

Fråga är vilket jag ska välja?

[SirKnasen]
0

Sigma 17-70/2,8-4,0 DC OS HSM Contemporary kanske kan vara något?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1908260

pernillaoscarsson
0

Velade fram och tillbaka men beslutade mig till slut att välja Canon EF-s 17-55/2.8 IS USM. Så nu har jag klickat iväg beställningen så nu återstår det att se ifall jag blir nöjd :)

Tror detta objektivet kommer passa mig bättre än det jag först kollade på så tack för hjälpen. Verkar dessutom som om jag får 550kr tillbaka från Canon sedan och det är ju inte helt fel :)