Porträttfotografering
Hej! Jag ska i veckan fotografera en vän till mig och skulle vilja ha lite tips på saker att tänka på vid porträttfotografering
/Elin
http://elinsvirkblogg.devote.se/
Se till så att det inte sticker ut grenar eller andra typer av saker från kropp och huvud som inte ska vara där. En bra sak kan vara att se till att ha en "ren" bakgrund så att det inte blir för rörigt. Sen när det gäller dom tekniska bitarna så är det lite om tycke och smak. Själv kör jag oftast på 2,8 med mitt 70-200mm
What #1 said. Vidare så är det viktigt med bra ljus och att fokusen hamnar exakt rätt. Rekommenderar minst 50 mm brännvidd (gäller för fullformat, 35mm gäller för aps-c sensorer), längre för halvkropps- och ansiktsporträtt. Använd gärna stor bländare för att sudda ut bakgrunden lite och lyfta fram motivet, men blända gärna ner nåt steg från max för bästa skärpa.
Vidare gäller förstås att modellen är avslappnad och inte bländas av solen eller ljussättningen. Även om allt det tekniska sitter som en smäck så ju blir inga bilder med konstgjorda leeenden eller trista miner bra. Så om man ska missa på nånting är det hellre de tekniska detaljerna än detta. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus