objektiv till d7100
Jag letar efter något objektiv till d7100 men tycker det är så svårt att veta, det var ett tag sen jag köpte nytt. Jag fotar allt möjligt, allt från djur till cyklar, natur och barn. Så vill ha ett som funkar i olika situationer då jag inte har råd just nu att lägga pengar på flera olika objektiv. Någon som har ett bra förslag?
Vad har du idag och varför tycker du att du behöver ett nytt?
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har nyss bestämt mig för att köpa en d7100, så äger den inte än. Just nu har jag en halvt fungerande D60 med 2 trasiga objektiv som är ovärda att laga då det säkert skulle kosta mer än vad dom är värda. Och om man undrar varför jag väljer en D7100 är för att den passar mig bäst, har kikat på den hur länge som helst :). Jag älskar att fotografera Men det är väldigt svårt utan fungerande utrustning! Och eftersom det var så länge sedan jag köpte något nytt Så har jag glömt hälften av allt som har objektiv att göra.
D7100 brukar säljas i kit med 18-105mm som är ett trevligt allroundobjektiv. Mer mångsidigt än 18-55 som ibland följer med.
Håller med MagArne. AF-S DX 18-200/3,5-5,6 VR och motsvarande 18-140 är också bra alternativ om man vill ha ett stort zoomomfång. För övrigt tycker jag också ljusstyrka är lika viktigt för mångsidigheten, inte minst om man ofta fotar i lite sämre ljus. Dock är tyvärr de flesta zoomar med stort zoomomfång ganska ljussvaga. Man får alltså välja vad man tycker är viktigast.
Ett bra alternativ om man önskar bättre ljusstyrka är alla zoomar med ljusstyrka f/2,8 över hela zoomomfånget, men dessa har så gott som alltid ca 3x zoomomfång (typ 18-50, 17-55, 24-70, 28-70). Det finns dock en Sigma 17-70/2,8-4 DC OS HSM, som alltså har lite större omfång men tappar lite ljusstyrka i teleläget (inzoomat). Det är dock 2-3 tredjedels steg ljusstarkare än alla vanliga kitzoomar. Bubblaren, som kanske är lite i dyraste laget, är Sigma 18-35/1,8, men har över dubbelt bättre ljusstyrka än alla andra zoomar för DSLR-kameror.
18-140 var den jag kollade på först, men var lite osäker. Jag har sett också att det finns en d7200, men är det några större skillnader? Jag tänker att det är mer värt att köpa en d7100 och ett lite bättre objektiv?

Det är så klart en bedömningsfråga vad man sätter mest värde på. D7100 är en mycket bra kamera, men den har likt Canons kameror enligt tester bandning i de allra mörkaste partierna, vilket något lite begränsar det dynamiska omfånget. Sensorn i D7200 är märkbart bättre, för den som vill utnyttja hela det dynamiska omfånget.
Andra skillnader är att den har mer minne, och därmed en större buffert, och den förmår ta längre serier innan den kroknar och måste spara undan på kortet. Dessutom är AF-modulen hos 7200 några pinnhål bättre, så att den klarar svagare ljus.
Det hänger så klart också på priset vad man tycker att det är värt. Det handlar ju om rätt mycket pengar för båda de här modellerna och skillnaden är rätt stor i pris mellan dem. Jag tycker inte att det riktigt kan handla om att välja mellan "bättre objektiv" eller "bättre kamerahus", utan snarare om man tycker att uppgraderingarna är värda priset. För en del av oss kan de vara det, för andra inte. Om jag stod i valet mellan dem skulle jag tveklöst välja D7200.
Däremot skulle jag troligen inte ta ett objektiv med stort omfång som normal, utan nöja mig med avsevärt mindre. Vad som är "bäst" hänger väldigt mycket på vad man själv sätter värde på. Det är också skälet till att jag inte alls har funderat över att skaffa någon av de kamerorna. Så det är faktiskt en omöjlig fråga, då det inte finns någonting som generellt är "bäst", då "bra" är ett ord för ett värde man själv sätter och egentligen inte hänger särskilt tätt ihop med de tekniska egenskaperna eller annat kring kameran. Bäst för mig betyder inte alls säkert bäst för dig.
Så det är som JazzBass säger, man får se till det man själv tycker är viktigast.
Åh, tycker det är så svårt.. Eftersom jag har ganska begränsad budget Och inte kommer kunna införskaffa fler objektiv på ett tag så tänkte jag att det är praktiskt att ha ett med större zoom, t.ex. 18-140/200 osv, dels för att jag fotar mycket hästtävlingar och öht saker som är en bit iväg. Jag undviker att zooma i den mån det går dock, jag går hellre närmare men det är inte alltid det funkar. Men jag tycker ju att ljuset är viktigt också. De objektiven jag har (som är trasiga) har bländare på 3.5-5.6 och 4-5.6 och jag tycker dom har varit helt okej, speciellt den sistnämnda. Så nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. Himlans svårt!
Är du säker på att de faktiskt är sönder? Det är t.ex. ganska vanligt att kontaktfel mellan kamerahus och objektiv uppstår, men det kan ofta åtgärdas relativt enkelt genom att putsa kontakterna.
Jag har ägt och flitigt använt en bit över 30 olika objektiv sedan 2009 då jag började fota aktivt, och inget har nånsin gått sönder utom mitt allra dyraste då det föll i golvet från ett bord. Därför är jag lite skeptisk till att de faktiskt är sönder. Det kan löna sig att ta grejorna till kameraaffären och be dem om ett utlåtande. Dessutom kanske du kan få nån kompensation via hemförsäkringen om de faktiskt är sönder, men det kräver nog att du har ett expertutlåtande att visa upp.
Yes, det ena är helt kaputt då det som ska fästa objektivet till kamerahuset till objektivet har gått av, det funkar alltså om man håller det tryckt mot kamerahuset, men det blir jobbigt i längden Och känns inte riktigt som att man kan laga det, min kära mor tappade det i golvet.. Det andra funkar relativt men glappar lite, så kanske är något kontakter men det är kitobjektiv så skulle gärna vilja ha något som passar mig bättre ändå, jag trivs inte med det riktigt de få gånger som det faktiskt vill fungera.
Känns väldigt komplicerat För någon så ohändig som mig 😨
Du kanske har en händig bekant som kan hjälpa dig?
Du kanske är bra på annat som din vän har nytta av?
Jag har kollat runt och det är ingen som kan byta.. Men jag ska testa få igång mitt 18-55 objektiv, men är det då smart att välja t.ex. 55-200 eller 18-140?
Hur stor är din "begränsade budget"?
En D7200 med 18-140 VR är ju helt klart trevligt men tänk på att paketet du länkade till är en begagnad fyndvara.
Men runt där 13-14.000, tänkte inte just på att det är begagnat då jag antagligen inte köper därifrån. Tänkte mest hur själva kitet tillsammans var :)