Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1153 ggr
haglunddaniel
0

Fyrverkerier.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Synpunkter?

Någon som är bra på detta med att fota i mörker?

Anna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker den var häftig, annorlunda. Men det tog ett tag innan jag förstod vad den föreställde.

Du kan med fördel använda stativ och ha slutartiden på bulb. Tror t.o.m det finns en artikel här på Foto iFokus om att fota fyrverkerier?

Här är en fyrverkeribild jag fotat med slutartiden på bulb och bländare 11.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[mingdie]
0

Om det är första gången så har du lyckats bra. I det här läget skulle du ha vänt kameran till porträtt läge och som attlid nämde stativ. Sedan är det bra att testa med olika slutar tider.

Eddie

[kobbeuffe]
0

Det uteslutande med fyrverkerifoto är ju: Lägsta iso manuell fokus på oändligt, ett stabilt stativ och slutaren i bulbläge och fjärrutlösare.

Fokusen måste givetvis ändras i din bild pga att du har andra motiv med i bilden.

bildochfoto
0
haglunddaniel
0

Tack alla.

Eddie. - Ja, det var faktiskt första gången. Du har rätt, det är synd att bilden blev avskuren upptill.

Attlid - Din bild var riktigt fin.

Fjärr/trådutlösare har jag införskaffat efter att bilden togs, och den ska testas nästa nyår.

Om bilden: Slutartid 2,5 s, bländare F/5,6, ISO 100. Minns ej om jag fokuserade manuellt. Men jag tog många bilder och ville ha den röda färgen på träden/backen med i fokus. Stativ användes.

neonrosa
0

Vad betyder bulb? Generad

[kobbeuffe]
0

#6 Bulb betyder att du inte har en förbestämd slutartid utan den öppnar när du trycker ner knappen och stänger när du släpper, och med de flesta fjärrutlösare kan du lämna slutaren i öppet läge så länge du vill. Du kan med andra ord ha hur lång slutartid som helst.