Pixabay?
Hej alla bilder som finns på pixabay, får man lägga ut dom och använda dom utan att man tar någons bilder? Är det lagligt att ta alla bilder från pixabay?
Visste inte vilken kategori jag skulle sätta den iså jag tog övrigt
Korta svaret är nej. Alla bilder på pixabay är inte lagliga att bara ta och använda.
Jag lägger med en bild som visar det jag skriver. Stora bilden som finns till vänster är ok för det är en bild med creative commons licens. Syns till höger att det är en sån licens. Så den stora vänstra bilden är helt ok.
Men om du tittar till höger så står det under knappen gratis nedladdning kommersiella bilder. De bilderna som finns där till höger är bilder som man ska betala för. Om du klickar upp en sån bild så ser du ordet shutterstock som vattenstämpel på bilden . Så de bilderna är inte ok att ta. Jag har tagit bort de små bilder som syns där.
Sen även om det är ok att ta bilden så ska man vara försiktig med bilder som är på människor, speciellt om man kan känna igen dom. Likaså ska man vara försiktig med bilder som har ett varumärke, speciellt kända stora märken som tex coca cola och det är för de gillar inte att man använder deras varumärke.
Även om en bild är ok att ta och använda så ska man helst inte använda dom i negativa sammanhang.
Sen även om det inte behövs så är det bra om man skriver att bilden kommer från pixabay för då ser ansvariga på en gång vart bilden kommer ifrån.
.
#2 tack så mycket för svar!