Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 882 ggr
Zakaraa
0

Råd kring objektiv

Jag äger en Canon EOS 550D och fotar mycket hästtävlingar så det är full fart på motiven. Jag har idag Canon 18-135mm standardobjektiv men vill byta upp mig och har hittat två objektiv jag är lite nyfiken på men vet inte alls vilken väg jag ska gå.

Den första är Sigma 18-300 3,5-6,3 DC Macro OS HSM - 5000kr
Anpassad för mindre sensorformat (DC), har Bildstabillisator (OS) och är Snabb och ljudlös autofokus. (Hyper Sonic-motor)
Ska motsvara 29-480mm för Canon (16,6x zoom)
strax under 600g i vikt

Det andra objektivet är Tamron AF Di II 18-200 3,5-6,3 - 1700kr
Autofokus (AF), är Anpassad för mindre sensorformat (Di II)
Motsvarande 28-300 mm i 35 mm-format ( <-- vad menas med det? 🤔)
ca 400g i vikt

Tamron saknas bildstabilisator men med tanke på vad jag fotar så har jag förstått att det inte är så viktigt med stabilisatorn, eller?

Sigma är ju helt klart med avancerad och skulle troligtvis passa super och jag vill gärna ha det men jag försöker hålla nere kostnaderna så gott jag kan men vill självklart inte köpa något som inte är optimalt för just mig.

Har försökt söka efter Tamronobjektivet på google för recensioner men lyckas bara få upp XR macro-versionen så vet inte om detta objektiv är jättegammalt eller av någon anledning "fallit av jordens yta", hehe..

Vad tror ni? Har ni något jag bör fundera en gång extra på?
Tankar och funderingar är guld värt!

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

MagArne
1

Motsvarande 28-300 mm i 35 mm-format ( <-- vad menas med det? 🤔)

Det innebär att ska du täcka upp samma bildyta på en kamera med fullformatssensor så behöver fullformatskameran bestyckas med ett 28-300mm om din kamera har ett 18-200mm. Detta är inget du behöver bry dig om så vida du inte har planer på att byta till en fullformatskamera inom kort.

JazzBass
1

Jag skulle nog inte satsa på någondera om målet är seriöst sportfoto. De är båda allt-i-ett-zoomar, och bara för att sigmaobjektivet har HSM i beteckningen betyder det inte att det behöver vara speciellt snabbt (men det kan förstås vara det, har ingen personlig erfarenhet av just dessa två objektiv). De är dessutom båda objektiven ljussvaga i teleänden (mindre bländare), vilket ger bekymmer i sämre ljus när man också vill hålla slutartiderna korta för skarpast möjliga resultat. Den blygsamma bländarstorleken ger också mindre bakgrundsoskärpa, men gör också att det inte är lika noggrant med att pricka exakt rätt med fokusen.

Ett säkert kort för sport är t.ex. Canons 70-200/4 L (med eller utan bildstabilisator, IS), men i princip alla 70-200 som du hittar med autofokus borde duga hyfsat bra. Dessa används nog mer än några andra objektivtyper för just snabba sporter, och har optimerats därefter. 

Klart att du kan ta något av de två du sållat fram, men be helst om en möjlighet att testa det vid en hästtävling, eller testfotografera bilar i rörelse utanför fotoaffären och se hur det hänger med. Kanske det är tillräckligt bra? I så fall är det ju bara att tuta och köra, dylika superzoomar har ju onekligen sina fördelar också.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Zakaraa
0

#1 Ah okok!

#2 Jag vill inte ha 70-200 då 70 är på tok för långt att börja på 70mm, det är därför jag letat efter ett som har bättre minsta brännvidd. Jag har ett 50-250mm (eller ja, min pappa äger det men jag snor det då och då) och även 50mm är för långt då och då.

Jag är inte helt hundra på vad du syftar på med "seriöst sportfoto" men jag är inte ute efter att kunna försörja mig på mina bilder.
Seriös för mig är man om man fotar utan att flamsa runt, fotar av en anledning och inte bara för att man har en kamera i handen, det är min definition av Seriös fotograf (oavsett nivå). Jag fotar helt enkelt för jag tycker det är roligt, inte för att kunna tävla om "den bästa bilden".

Sigma objektivet kan jag inte prova då jag inte hittat någon butik här runtkring som säljer utan endast online, hos Cyberphoto.

MagArne
1

Det finns tyvärr inget objektiv som är riktigt bra på allt. D.v.s mycket stort zoomomfång, ljusstarkt, bra bildkvalité samt billigt. Därför byter man objektiv på systemkameran efter vad man tänkt fotografera. Eller man kanske t.o.m. har med sig två kameror med olika objektiv.

[Teddies matte]
0

Jag skulle heller inte satsa på någon av de två, eller en superzoom överhuvudtaget, ett smartare val som redan nämnts är att ha olika objektiv med sig, ett 70-200 är ett bra val om du vill byta upp dig och sedan ex. ett fast objektiv eller en normalzoom när motivet är närmare.

ru4real
0

Jag skulle nog leta efter ngt begagnat med så stor bländare som möjligt. Kan inget om Canon's gluggar men det borde finnas bra saker till vettiga priser. 6,3 som Största bländare för att du måste öka ISO för att få vettiga slutstriden om du plåtar rörelser.

Zakaraa
0

Som sagt vill jag inte ha 70-200 då 70 är för långt.
Jag har inte råd att köpa X antal hus när det duger gott med ett, känns som väldig over-kill när jag som sagt inte fotar för att försörja mig.

På tävling är det svårt att byta mellan två objektiv mitt under ett ekipage, när man väl bytt så är nästa tävlande på banan redan så även det känns som over-kill eftersom det tar för lång tid om man vill få med ekipagen.

#6 Jo är ute och letar begagnat också på diverse fotosidor och facebook grupper men finns knappt något av det jag är ute efter och finns det så är det långt som sjutton dit och man köper ju inte begagnat utan att först ha sett att allt fungerar som det ska.

Får fortsätta sno farsans 50-250 istället.

Har fått svar så Tråden kan låsas! 🙂

[SirKnasen]
0

Det här borde du väl kunna buda hem för gissningsvis drygt 2500kr. Kan det tänkas vara något? 

http://www.tradera.com/item/301996/235052691/canon-ef-s-18-200-is-usm

Antar det är ett Canon EF-S 18-200/3,5-5,6 IS
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=339577

Zakaraa
0

#8 Citerar mig själv från #7
"…  och finns det så är det långt som sjutton dit och man köper ju inte begagnat utan att först ha sett att allt fungerar som det ska."

Av erfarenhet köper jag inte begagnat teknologi om jag inte fått provat det så jag vet att det är helt och fungerar som det ska.
Kan ju bli ett ok slutpris på det där men det är för osäkert, enligt mig, att riskera det med min inkomst.
Tack för tipset dock!

[Teddies matte]
0

#7 Har du testat med ett 70-200 någongång? Fotade en del hästsport tidigare och det funkade fint. Man behöver ju inte byta mitt i heller nödvändigtvis. Du får ju avrådan för att du inte skall bli besviken sedan, de byten du funderar på är nödvändigtvis inte några uppbyten.

Zakaraa
0

#10 När jag fotar på tävlingarna så är jag ofta under 70mm så att Börja på 70mm blir ju då för nära. Använder i stort sett hela min bredd som då är 18-135mm idag när jag fotar och det är många bilder som då är runt 50.

Jag har inte sagt att jag tänker ignorera de råd jag fått 🤔 Jag har ju tagit till mig av avrådan och skrivit att jag kommer fortsätta låna 50-250 som vi har här hemma tills jag fått ihop till något bättre (vilket blir om sisådär 5 år, haha).

Därför jag bett om att få tråden låst, för jag har nu fått de svar jag behövde för att besluta att inte köpa något nytt objektiv för tillfället. 🙂

JazzBass
0

Vi brukar inte låsa trådar i onödan, då vi gärna ser en diskussion tills alla har sagt det de vill få sagt så länge det inte dyker upp osakligheter eller så som infekterar tråden. Så jag lämnar den öppen tillsvidare.

#3 - Ordvalet "seriös" var kanske lite dåligt från min sida. Det jag främst syftade på är att man kan sin sak och har utrustning som lämpar sig för ändamålet, så man kan vara hyfsat säker på att få till tillräckligt med bra bilder i alla lägen och så lite misslyckade bilder som möjligt. Bilder, som nog skulle kunna vara säljbara, även om man inte är intresserad av att sälja dem. Utöver det gäller förstås att man beter sig korrekt och följer uppsatta regler. Motsatsen är en som fotar allt med helautomatik och i jpeg för att kunskap för annat inte finns, och inte har koll på varken autofokus eller exponering. En som inte har alls koll på hur man får ett bra slutresultat, helt enkelt. Men inte är det nån svartvit gräns där heller.

Sportfoto är tyvärr en av de mest utrustningskrävande genrerna inom foto (ungefär som fågelfoto), och folk och företag plöjer ner enorma pengar i utrustning för att säkerställa att man inte missar en bild på grund av utrustningen. Har man råd att missa en bild nu och då och inte har några direkta krav på sig, så klarar man sig väldigt långt med betydligt enklare grejor. En fördel med att fota hästekipage är att de rör sig klart mer förutsägbart än t.ex. en fotbollsspelare. Det förenklar för autofokusen, och även lite förmånligare utrustning (kamera och objektiv) borde klara det helt hyfsat.

Kategoriskt kan man väl säga att en superzoom i stil med 18-300 eller så inte är det bästa tänkbara alternativet för sportfoto, men jag vill ännu betona det jag tog upp sist i mitt förra inlägg - att det nog ändå kan vara tillräckligt bra för att uppfylla ens egna behov. Du har ju enligt vad jag förstått inga större krav på dig och ska inte sälja bilder (åtminstone för närvarande), och du gav en bra förklaring till varför du inte vill ha ett objektiv som saknar brännvidder under 70mm men gärna behöver mer än dina nuvarande 135mm (skulle du inte ha det behovet så ser jag ingen poäng med hela tråden), och helst allt i ett och samma objektiv. Så kanske sist och slutligen en sån här superzoom är det bästa alternativet för just dig? Sist och slutligen är ändå de egna kunskaperna det absolut viktigaste för ett bra slutresultat, inte att man har den bästa tänkbara utrustningen.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[SirKnasen]
0

Många Tradera och Blocketannonsörer erbjuder köpskydd.
Så även säljaren av Canon 18-200 objektivet på Tradera via Klarna.
Så jag tycker inte du ska vara rädd för att köpa begagnade objektiv från Tradera eller Blocket så länge köpskydd erbjuds.
Du kan ju alltid sälja ditt 18-135 sen om du tycker 18-200 är tillräckligt och få det mesta av pengarna tillbaka.

Zakaraa
0

Kommer bli illa tvungen att köpa nytt objektiv i alla fall för mitt 18-135mm har precis gått sönder..
Någonting litet började skramla och nu hackar och fastnar zoomen och dummar sig så det är bara att köpa nytt, att reparera den är det inte värt.
Suck, just min tur, haha. Det var ju i alla fall tur att jag hann fota  allt jag ville på bröllopsfesten igår innan objektivet gav upp helt och hållet 🤪

Jag som tycker jag är så försiktig med min utrustning men tydligen inte då den är runt 4 år.

Veda
0

Har du kollat med någon vad det skulle kost att laga? Jag har lagat mitt och rådgjorde med en fotograf och han tyckte att det objektivet var så pass fint att det var värt pengarna. Men mitt objektiv var nästan nytt förstås, men köpt privat, utan garanti eller nåt.