Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2231 ggr
[SirKnasen]
0

Automatisk distorsionskontroll

Automatisk distorsionskontroll, något man bör ha aktiverat i kamerorna?
Har en D7000 och en D3100 och har uppdaterat båda kamerorna med senaste Firmware och distortionskontrolldata med stöd för mina samtliga Nikkorobjektiv.

Verkar ju vara en vettig funktion när man exempelvis fotar kakel i ett badrum för att kompensera för barrel distorsion 😃men finns det några klara nackdelar att ha funktionen på för jämnan förutom långsammare serietagning då bilderna behandlas av kameran?

Hittar inget konkret svar om funktionen enbart påverkar/behandlar jpeg eller om även NEF/RAW-bilderna påverkas av funktionen. Någon som kan svara på detta?

Jag vet att man kan efterkompensera för distorsion när man fotar RAW men efterbehandling är inte min starka sida och kräver kanske Nikons Capture NX programvara? Vilket jag inte har någon större lust att köra.
Lagrar och efterbehandlar lite smått bilder i OSX "Bilder" men det lär väl knappast korrigera distorsion med korrekt data för specifika objektiv?

[SirKnasen]
0

Kan svara mig själv att NEF/RAW-bilderna inte påverkas av påslagen Automatisk distorsionskontroll i min D7000 när jag valde att spara i RAW+jpegFine. Jpeg bilderna påverkades dock klart positivt i mitt badrumsfotograferande med ett Nikkor AF-S DX 35mm f1.8 objektiv.

Då är ju frågan hur man efterbehandlar RAW-bilder för detta (främst barrel distorsion). Är det enbart Nikons Capture NX som gäller? Eller ja… efterbehandlade versioner av originalet kanske är mer korrekt.

Inkanyezi
1

Det finns många råhanterare som hanterar optikdata. Den som kanske är mest känd är DxO Optics Pro. Det finns en lista över vilka objektiv som stöds, och jag vet inte om den kan hantera tillverkarens optikdata.

De flesta av de modernare kamerorna justerar distorsion med den inbyggda jpeg-konverteringen, och det går i de flesta fall inte att stänga av. 

Och som sagt jag vet inte vilka råhanterare som gör det, även om det inte skulle förvåna om det finns en sådan funktion hos de vanligaste. Det är inte bara kudd- eller tunnformig distorsion som korrigeras, utan också en del aspekter av kromatisk aberration, och även vinjettering. 

Om du använder någon annan råhanterare än Nikons, så får du kolla dokumentationen för den råfilshanteraren. I en del råkonverterare kan man själv mata in korrektionsdata, och det finns utrymme i Exif Metadata för att ha variabler specifika för objektivet. Flera tillverkare har sådan korrektion i de konverterare som följer med kameran.

JazzBass
1

I Lightroom finns det distorsions- och vinjetteringskorrigeringsprofiler för ett stort antal objektiv när man fotar i RAW, och man aktiverar det med en knapptryckning. Det går också att finjustera båda skilt på en skala som går från 0 till 200 (%) korrigering. Troligtvis är Nikons egna justeringar snäppet bättre än LR:s, som inte korrigerar för t.ex. mustaschformad distorsion (vet dock inte om Nikons egna gör det heller), men ärligt talat är det nog i praktiken väldigt sällan en enkel korrigering som lightrooms inte räcker. Vill man fotografera arkitektur, tegelväggar eller landskap med horisonten väldigt högt upp eller lågt ner med ett Samyang 14/2,8 på fullformat, så kanske man vill ha en bättre korrigering, men å andra sidan kanske man väljer ett objektiv med mindre distorsion om man ska fota sådana motiv.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[SirKnasen]
0

Tack för svaren. Känner att jag har en hel del att lära i den ädla konsten av fotografering och efterbehandling men nu vet jag vad jag ska titta närmare på. Åter igen. Tack!