Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 938 ggr
[Elucai]
0

30'000 stulet

Förlåt för deppigt inlägg men måste väl få vara människa trots att detta forum inte är för foto och inte psykologi.

Blev av med alla min utrustning genom en stöld omfattande en 1 dag gammal 7D, 70-200/4 L, 50/1.8, 17-40/4 L, väska för 3000 samt tusen små tillbehör och bilder. Alltsammans värderade jag till 30'000 (nypris) och kommer omöjligt kunna köpa tillbaka om ens något av dem. Polisen kunde tydligen inte förstå när jag sa att jag jade uppsikt över sakerna utan skrev i rapporten att jag gått iväg, så försäkringsbolaget kommer inte ge mig ett skit. Gräver mig djupare och djupare ned i depression känner jag. Det är så tungt, varje gång jag ser en  kamera eller ett foto på stan eller annanstans blir jag påmind, och ledsen. Kommer ge upp fotografi helt och hållet, blir bara värre om jag ständigt skall påminnas.

Har intalat mig själv att det var mitt fel också… Mitt sunda förnuft VET och MINNS att hade uppsikt över grejerna hela tiden men just att Polisen missförstår mig och skriver annorlunda verkar ha påverkat min syn på det hela. Jag har ångest mest hela tiden och det är kämpigt att gå till skolan (där jag har foto som ämne).

Någon annan som blivit bestulen på utrustning? Hur hanterade ni ångesten?

AnneN
1

Kan du inte kontakta polisen så de rättar till informationen i rapporten?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Elucai]
0

Det är för sent nu, beslutet är gjort. Dessutom kontaktade jag de direkt när jag fått hem rapporten och bad de ändra, och de sa okej men icke. De ändrade formulering, , men budskapet var precis detsamma.

perk
0

Vad har du för försäkringsbolag?

Du får överklaga till ”försäkringsnämnden”. Här är en beskrivning som Trygg Hansa har.

http://www.trygghansa.se/om-trygghansa/inte-nojd/pages/forsakringsnamnden.aspx

Om aftonen får den late brått🙂

"Kärleken är blind…❤️….men synen återfås genom äktenskap"

Martin
0

Innan du har fått besked av försäkringsbolaget så vet du ju faktiskt inte du får något eller inte, så tycker inte att du skall ta ut det i förskott. Däremot har jag hört genom bekanta som drabbats av skador på sin utrustning att försäkringsbolag ofta drar av rejält för åldersavdrag även för nyare prylar, men det kan säkert också vara från försäkringsbolag till bolag.

I polisrapporten bör det ju framkomma vem/vilka (till utseende i alla fall) som tog grejorna och det bör ju styrka att du hade uppsikt över sakerna när de stals.

I samband med polisanmälan bör du har blivit förhörd och har det gått rätt till skall du fått ta del av förhöret - antingen läst igenom det eller fått det uppläst, för att därefter godkänna det. Du kan ju alltid åberopa att få ut förhöret och inte bara anmälan som oftast är lite mer kortfattad/sammanfattad.

mvh Martin

[Elucai]
0

Har ringt till Polisen flera gånger och FÖRSTÄRKT att jag hade uppsyn, ändå står det i rapporten att jag lämnade grejerna mitt på golvet i Nordstan och gick iväg. *suck* Orkar verkligen inte, ger upp på det hela snart. Har skickat alla kvitton och skit till försäkringsbolaget men såklart är de som alla andra försäkringsbolag snåla och kommer nog inte få mer än 1/4 tillbaka och definitivt kommer jag inte kunna köpa tillbaka kameran själv. Antar att jag får skylla mig själv som väljer att plåta inne i en storstad?

[Elucai]
0

Grejen är den att på kvittona står det att alla prylar är köpta utan moms, vilket är sant för det var min far som köpte de genom sitt företag och fick jag dessa under loppet om 5-6 år i form av olika presenter och julklappar, men jag har inte längre någon kontakt med honom. Så försäkringsbolaget kommer (om de nu bestämmer sig för att hjälpa mig) ge mig det allt är köpt för. Och min dyrbaraste glugg köpte jag begagnat för 3000 kr (nypris 6000) och har ju inget kvitto eller intyg på det, samt däri fanns 1000 spänn i kontanter som jag aldrig kommer få se igen.

Livet är hårt när man är ung.