Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 837 ggr
Lina.k
0

Fota inomhus

Hej, jag är en tjej som tycker om att fota men är inte jätte bra på det. jag har fått i uppgift att gå runt och fota på ett bröllop som är inomhus. Jag skulle behöva lite tips på vad jag ska tänka på när jag fotar. All hjälp är välkommen. Jag har en Sony nex-6 som jag hade tänkt använda :)

Florrpan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fota oväntat, vänta på rätt reaktioner innan du tar bild t.ex. Detta är speciellt viktigt på bröllopsparet. Genuina skratt är alltid bättre än när dom försöker göra sig till för kameran.

Missa inte kyssen!

Försök röra dig i lokalen lite diskret för att inte störa ceremonin (i kyrkan), se till att få olika vinklar än sittandes på samma bänk i varje bild. Speciellt när dom går ut ur kyrkan bör du ha en bra vinkel (exempel: ett foto jag tagit nedan)

Va försiktig med blixten, ingen vill ha en blixt smattrandes för ofta i ansiktet, skippa om du kan, speciellt om den låter. En blixt inomhus kan också kasta fula skuggor om du använder den på någon för nära en vägg.

Notera att ett flertal kommer ha kameror med sig och fota ALLT, troligen många med fina systemkameror. Låt inte detta få dig att krypa ihop och gömma dig bara. En bra bild handlar om rätt ljus, vinkel och tillfälle.

Ha kameran nära till hands under kvällen, var vaksam på saker som står ut, fota reaktioner och händelser.

Jag har inte allt för mycket erfarenhet med bröllop än, men det är en början om du följer några av mina råd.

EDIT: Stäng av pip-ljuden på kameran om det går :P

pellepiano
0

fotosidan.se har ette eget forum för bröllopsfoto. Där kan man läsa massor.

Man måste nog komma överens med pr¨ästen om hur nära man kan komma och vid vilka tillfällen under vigseln som man får för oljud med klick från kameran. Typ, när det spelas musik.