Svart bild
Jag har en Nikon D5200 som jag haft i snart 2 månader. Den är perfekt och precis den typ av kamera som passar mig. Men, så fort jag ställer in den på läget Slutarprioritet (S) så blir bilden helt svart oavsett vad jag har för motiv. Har testat i princip alla slutartider och ändå blir bilden helt svart. Är det något fel på min kamera eller gör jag något fel? Den funkar i alla andra lägen så tycker att detta är lite konstigt… :(
Låter märkligt. I S-läget ska ju kameran ställa bländaren enligt hur mycket ljus det finns. Men finns det väldigt lite ljus så kan man behöva slutartider på flera sekunder, inte minst om man fotar på lägsta iso, eftersom bländaren ju inte kan bli hur stor som helst. Prova aktivera autoiso och se om det blir bättre då. Testa också i olika ljusa miljöer, gärna ute på dagen, med "lagom" slutartider på ungefär 1/250s eller så. Blir det fortsättningsvis svart, även utomhus med ovannämnda slutartid, är det troligtvis nånting skumt.
Funkar kameran som den ska i M-läget? (Förutsätter förstås att du kan hantera det läget, d.v.s. helt och hållet förstår sambanden mellan bländare, slutartid och isotal).
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus