Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 952 ggr
malinahlin
2015-06-06 18:49
0

Reflexskärm

Brukar ni använda reflexskärm vid porträttfotografering?

Isåfall vilket färg ska man använda då?  Det finns ju flera färger såsom guld, svart, vit, silver & transparent.

Po A
2015-06-07 13:40
0

Jag brukar använda den vita sidan samt den transperanta. 

Sen är det lite om tycke och smak när det gäller att använda den silvriga och guldsidan, jag brukar som sagt inte använda dom så mycket.

malinahlin
2015-06-08 11:10
0

Okej, något som man ska investera sig i? :)

Po A
2015-06-08 20:21
0

Det är svårt att säga, men för att använda den transperanta, så tycker jag det är värt det…

JazzBass
2015-06-09 07:49
0

Jag tycker det är lite bökigt med reflexskärmar då jag oftast fotar ensam, men det är oberoende en bra sak att ha i väskan, speciellt om man fotar porträtt. Jag använder klart mest den vita sidan, oftast för att ljusa upp skuggsidan då jag fotar med blixt i softbox. Blir lätt för kraftiga skuggor i ansiktet annars. Silver kan också komma på fråga. Det är dock väldigt otrevligt med silver (och guld) direkt mot ansiktet eftersom det bländar modellen. 

Transparent är såvitt jag förstått främst för att diffusera starkt solljus, man skuggar alltså modellen med skärmen så man får ett mjukare ljus. En sån skärm bör dock vara ganska stor. En liten rund skärm på 80x80xcm eller mindre kanske funkar om man tar ansiktsporträtt, men halv- och helkroppsporträtt kräver nog en större skärm på kanske 1-2 m² samt en assistent och stiltje. 😉

Svart skärm kan vara bra om man har för mjukt ljus och vill öka kontrasterna.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus