Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 851 ggr
Fjällfoto
0

Nytt ljusstarkt objektiv

Hej, jag ska köpa ett nytt objektiv och behöver lite hjälp…

Jag äger just nu en Nikon D7000 och behöver ett ljusstarkt objektiv (gärna f1,8), helt en normalzoom då det är tänkt att användas under främst mina bröllopsfotograferingar.

Jag kollade på denna då jag tyckte att prisklassen var bra (är student så har inte alltför stor ekonomi). Vad anser ni om denna, någon som provat?

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1004042872/sigma/af-18-35-1-8-dc-hsm-a-foer-nikon

Har ni några andra prisvärda förslag?

Tack på förhand!🙂

Hannele BM

http://hannelebm.weebly.com

JazzBass
0

Har inte testat men den lär vara grym! Nackdelen med den är att den inte går längre än till 35mm, men det är den enda zoomen  med ljusstyrka f/1,8 som finns för DSLR:ar, och dessutom gäller ljusstyrkan över hela zoomregistret.

Ett alternativ som du kunde överväga med tanke på användningsändamålet, är Tamron 24-70/2,8 med bildstabilisering. Tror den kostar ett femsiffrigt belopp i kronor, men det borde finnas begagnade ex på marknaden också för lite mer överkomligt pris. Nikons redan ganska gamla AF-S DX 17-55/2,8 saknar tyvärr stabilisator, annars är den också ett bra alternativ och dessutom med all sannolikhet avsevärt billigare än Tamronobjektivet, inte minst begagnad.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[SirKnasen]
0

Lånar tråden.
Har också en D7000 och söker en ljusstark "walkaround" glugg.
Har sneglat lite på Sigma 17-70 f2.8 som kostar i princip lika mycket som Sigma 17-50 f2.8. Något att ha? Lite större zoomomfång är ju alltid trevligt med 17-70 men har den några klara nackdelar kontra 17-50? Det är ju inga jättepengar precis de kostar, 4000Kr bara så man kanske får vad man betalar för, dynga? De har båda bildstabilisator.

edit*
Finns visst en äldre 2009 års Sigma 18-50 f2.8 för bara dryga 2000kr också. Känns väldans billigt. Något att ha?

JazzBass
1

#2 - 17-70 har inte ljusstyrkan f/2,8 annat än i vidvinkelläget (17mm), utan den minskar gradvis till f/4 när man zoomar in (gäller den senaste och bästa versionen, de tidigare gick ner till f/4,5). Mycket bra objektiv i övrigt, farsan köpte för ett par år sedan ett sånt i födelsedagspresent till morsan på inrådan av mig, och det är riktigt skarpt och ger bra bildkvalitet. Det har även mycket bra närbildsegenskaper i jämförelse med de flesta normalzoomarna på marknaden. Zoomen går dock åt fel håll för en som är van med Nikons objektiv.

Det äldre Sigma 18-50/2,8 är också ett helt bra objektiv, har fotat nån konsert med det nån gång i tiderna men aldrig ägt själv dock. Som "walkaround-glugg" tror jag dock mer på ovannämnda glugg, alltså Sigma 17-70/2,8-4 DC OS HSM. Det är bra med lite extra zoomomfång, och stabilisatorn är jättebra att ha då ljuset börjar tryta och man fotar hyfsat stillastående motiv. Gillar man att fota t.ex. blommor och andra ganska små motiv är närbildsegenskaperna mycket välkomna dessutom.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

[SirKnasen]
0

Tack JazzBass för svaret. Det får nog bli ett 17-70 Sigma. Såg det finns flera årsmodeller av det så det blir till att försäkra sig om att jag köper den senare uppdaterade modellen från 2012 även om det äldre också tycks vara bra. Båda har bildstabilisator.