Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1356 ggr
[Elucai]
0

Kritik - Porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni, nybörjare som erfarna fotografer? Vad förmedlar bilden till er? Vad kunde förbättras? Jag vill ha var detalj ni kommer på, riktigt grilla den med kritik!

Edit: Kopiering av bilden är såklart totalt förbjuden.

Om ni inte skriver någonting antar jag att bilden är fullkomlig. ^^

Po A
0

Det som jag saknar i bilden är ett ljus som separerar modellen mot bakgrunden. Kanske ett hårljus. För just mörkt hår mot mörk bakgrund blir inte kul. Jag hade nog tagit bilden i porträtt läge. Sen vet jag inte om du har haft för snabb slutartid, för det finns en mörk kant nere vid bilden, den gillar inte jag…

Annars så ljuset som du har där ser bra ut…

Bagtjesen
0

Håller med #1, men vill tillägga att det ser väldigt 'mjukt' ut i ansiktet medan ribbstickningen? i tröjan och t ex den närmaste axeln är väldigt tydlig. Funderar på om du lagt fokus för långt fram eller för stort skärpedjup (har inte tittat i bildinformationen/EXIF) . På något sätt känns fokus och skärpedjup ovanligt och lite problematiskt! Men det är ett fint försök du gjort!

Bägtjesen

Huygens
0

Lodräta skuggan kapar ansiktets vänstra sida på ett konstigt sätt. Vänster öga ser mindre ut än höger öga. Skuggan snett ner från näsan ger inte så bra intryck heller, som en snorbuss som dragits snett ner över höger kind. Det är mycket mörkt i bilden som inget gör.

Det är bra att hon ser glad ut.