Tips porträttfotografering
Jag & mamma har börjat bli lite seriösare med våran fotografering & håller på att införskaffa bakgrund & då lite tillbehör för ljussättning osv. Planen är att fota såna här: http://se.freepik.com/bild-fritt/portratt--pojke--portratt--svart-bakgrund_459511.htm bilder med mycket svart & bara fokus på händer/ansikte/en del av kroppen. Men då vi inte fotat med sån "avancerad" utrustning undrar vi lite hur vi ska tänka vid inköp av skärmar osv. En svart bakgrund ska vi ha, men sen då? Vi undrar även hur man ska tänka för att få till de hhär bilderna med inställning & redigering på bästa sätt, lite enkla tips bara. Kommer spendera sommaren med att träna då målet är att efter sommaren kunna fota det hyfsat i alla fall. Så basic tips för att få till de bilderna & vad för utrustning som är de viktigaste att ha :) Vi fotar båda med Nikon, jag har en D3100.
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara
Matta svarta garniner att hänga upp på sidan av modellen för att undvika reflekterande blixtljus tror jag är viktigt. Bara en svart bakgrund räcker knappast. Ett par studioblixtar placerade i softboxar/paraplyn skulle jag också starkt rekommendera istället för naturligt ljus/lampor eller speedlights (vanliga externa kamerablixtar), då det ger mer frihet och bättre bildskärpa då man har blixt, och man också får ett modellljus så man ser hur ljuset ligger på innan blixten brinner av när man tar bilden. Jag tror alla studioblixtar ger ett modelljus men jag är osäker då jag aldrig använt några sådana. Vet bara att det är rätt frustrerande att fota porträtt med speedlights i softboxt vilket jag gör de gånger jag tar "studiobilder". Man får testa sig fram med ljuset genom att ta en massa testbilder.
Nån form av fjärrutlösare för blixtarna behövs också. Jag vet inte vad det finns för system för studioblixtar men själv använder jag ett radiotriggerset för ändamålet tillsammans med mina speedights. Utan dem kommer jag inte långt. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

Jag tror inte att det ännu är läge att köpa på sig grejer i form av skärmar etc, utan att det som alltid i fotografi handlar om ljushantering, och att då framför allt lära sig vilka verktyg man har för att göra det ena eller det andra.
Jo, svart tyg eller svarta saker är så klart bättre än ljusare toner för att skapa en mörk bakgrund, men den större skillnaden ligger i ljuset, som inte belyser bakgrunden, eller belyser den i avsevärt lägre grad än huvudmotivet.
Ljuskällans storlek, avstånd och riktning mot motivet, liksom dess avstånd från bakgrunden och vinkeln mot bakgrunden är faktorerna man jobbar med när man vill ha effekterna som visas i några av bilderna man får upp när man klickar i den länkade bilden: http://www.photl.com/327028.html?p=5643
Ljussättningen är en enda stor ljuskälla (mjukljus) från sidan, som inte lyser mot bakgrunden, alltså befinner sig bakom bakgrunden. Bakgrunden är skymd från ljuset, endera genom att den är avskärmad eller genom att den är vinklad i förhållande till ljuskällan.
Jag tror att det är lättare att öva på olika ljussättningar med en tålig modell, som exempelvis en skulptur eller docka, och att man kan göra det i mindre skala än full studioskala för en person. Om man har, eller skaffar, en lämplig stand-in för sin modell, eftersom det kommer att kräva stor uthållighet, kan man öva på att få fram precis de effekter man vill ha, prova alla möjliga ljussättningar med ganska enkla medel, reflektorer, speglar, diffusering, olika typer av bakgrunder etc, för att lära sig precis vad som ger den önskade effekten. Om man har lampor som belysning kan man till ganska stor del se effekterna direkt, och jag skulle nog hellre jobba med lampor än med blixtar för att ta reda på möjligheterna att göra det man vill med hjälp av ljussättningen.
Visst kan man köpa alla grejerna från början och ställa upp det, men det är ju också en fråga om hur länge det kan vara kul. Det handlar som jag ser det om en rätt stor investering, i nivå med många av frågorna som dyker upp på forumet om utrustning av andra slag också.
Jag tänker mig att man kanske inte tänker syssla med studiofoto som heltidssysselsättning, och att man kanske inte har utrymme att sätta undan som lokal för ändamålet, vilket kanske egentligen är den största investeringen. Grejerna behöver kanske också stuvas undan om utrymmet man använder inte kommer att dediceras bara till sådant.
Så jag är tillbaka till fönsterljuset, det kanske enda mjukljus man behöver, och att hitta på ett bra sätt att fixa en tillräckligt mörk bakgrund. Det finns svart tyg i tillräcklig storlek billigt på Jysk till exempel, inte någon särskilt stor investering. Sedan kan man antagligen rigga upp det på något sätt, så att ljuset från ett fönster kan belysa motivet/modellen och få effekten man strävar efter. Med rätt enkla medel, en spegel för att kasta lite ljus från annat håll mot håret exempelvis, kan man isolera sin modell lite mer från bakgrunden i den mörka zonen och därmed göra den svarta bakgrunden "svartare", samtidigt som modellens huvudform framträder bättre.
Som exempel har jag min bild på skulpturen som min vän Teddy har gjort, och som finns i en annan tråd. Belysningen är ett fönster, men det är också flera reflektorer inblandade. Om man tar bort reflektorerna som lyser upp skuggsidan och skapar en ljusare kant över nacken och skuldran till vänster, är det i stort sett samma ljus som på bilden som länkas i #0. Skillnaden är att det i min bild är mer uppifrån.
Om man vill ha bakgrunden helt svart är metoden då att skymma den från ljuset genom att skärma åt det hållet eller placera den i sådan vinkel att ljuset inte träffar den.
#2 då kanske det är det vi ska börja med, lära oss använda det ljuset vi har först. Det låter väldigt logiskt när man tänker på de saker du just nämnde, så kanske utrustning blir aktuellt vid ett senare tillfälle om det då fortfarande är intressant. Tackar otroligt mycket för alla tips, det känns som jag i alla fall förstår mer hur vi ska tänka. Men ska prova massor & verkligen se till att hitta en tålmodig modell av någon docka eller liknande för att verkligen komma på hur vi ska göra, så förhoppningsvis kunna göra någon liknande bild till hösten! :)
// sara - livet som brännskadad -> http://nouw.com/rasmussonsara