Ersättare för D80?
Jag har sakta men säkert börjar inse att min trogna Nikon D80 inte orkar lika mycket som den en gång i tiden brukade… Jag undrar nu vilken modell som skulle kunna vara en värdig ersättare? Är inte proffs i något avseende och fotar för det mesta hästar. Har ett batterigrepp, vet ej vad det heter i huvudet men det är Nikons original, Nikkor 50mm/f.1,8 och ett Tamron 70-200/f.2,8 och det hade ju varit tacksamt om dessa funkade med blivande kamerahus… Tack på förhand! /Sofie
Ersättaren för D80 var D90, sen följde D7000, och nu har det släppts både D7100 och D7200.
Nikon D700 är en fullformat som har sjunkit rejält i pris på begagnat-marknaden sista halvåret-året. Den är fortfarande jättebra! Man kan hitta dem i bra skick med batterigrepp från ca 6000:-
D7100 ersattes precis med D7200 och har också börjat sjunka i pris begagnat, men även ny kan man få en bra deal nu med ersättaren släppt! :)
Sen finns D5000-serien som är en lillebror till D7000-serien, levererar jättebra de också!
Vad har du tänkt lägga på ett nytt kamerahus? :)
Usch det var så längesen jag var insatt i denna marknaden, har haft min i säkert 8 år. Har väl tänkt lägga max 10.000kr men kollade lite på D7100 och den gick väl på runt 8, så nånstans där.
D7100 (eller 7200) är väl den mest logiska ersättaren och säkert ett bra köp. Men personligen tror jag att en begagnad D600 skulle vara det bästa alternativet. Självklart ger D7100 också ett rejält lyft i bildkvalitet på högre isotal, men om man ännu hoppar upp på fullformat (D700, D600, D610, D750, D800, D810 m.fl.) får man en extra boost åt kvaliteten som man inte kommer åt med de mindre aps-c-sensorerna.
Båda objektiven du har är byggda för FF och funkar således bra även på en kamera med större sensor. Med fullformat tappar man dock lite räckvidd, du skulle uppfatta ditt 70-200mm som ett 45-135mm objektiv, och ditt 50mm kommer se ut som en 35:a gör på din nuvarande kamera. (Innan andra läsare opponerar sig om det här; tänk efter en gång till). Å andra sidan vinner man i skärpa och bildkvalitet, och får tillgång till kortare skärpedjup/kraftigare bokeh, och så kan man använda minst dubbelt högre isotal utan att kvaliteten lider. I princip kan man säga att man kan använda dubbelt högre isotal med samma brusmängd, men om man jämför så olika gamla kameror som D80 och D600 så är skillnaden ännu mycket större än det, på grund av att sensorerna blivit markant bättre i sämre ljus.
Min D700 är ungefär lika gammal som D80, men skillnaden i kvalitet är enorm och jag tycker ett byte till den modernaste och bästa aps-c-kameran skulle vara ett nerbyte. Jag tror att du också skulle bli nöjd med en D700, de kan fås till väldigt bra pris (ca 6000-8000kr tror jag) men det kan vara svårt att hitta en sån som inte börjar närma sig slutet av sin livscykel. Därför tror jag det är smartare att välja en nyare modell, som också har nyare och ännu bättre sensor. En begagnad D600 som jag rekommenderade i början tror jag mest på. Hittar du en beg D610 som ryms i din budget är den ännu snäppet bättre, men det kan vara si och så med den saken.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag köpte en Nikon D600 efter min D80, kunde inte blivit nöjdare! :)
Tack snälla för tipsen! Ska försöka åka ut i helgen och känna på lite kameror, sen får jag väl fortsätta fundera!
Jag håller också på att leta ersättare för min D80, har kollat lite på D7000. Tyvärr tillåter inte ekonomin något just nu, så lär hinna komma ut både en och annan innan det är min tur att få en ny kamera i händerna 😮😓
Hej igen hörrni!
Funderar nu att köra på en fullformatskamera. #3 Så jag förlorar ingen bildkvalité med Tamron-objektivet? Räckvidden är väl inte så mycket att göra åt, får flytta mig närmare hästarna haha. En vän till mig trodde att kvalitén kunde påverkas med fullformatssensor med det objektivet. Har jag förstått det hela rätt om jag har en telekonverter och då påverkas fokusen men inte kvalité?
Verkar dessutom som att ekonomin går uppåt så har nu ca 15.000 till budget.

Jag vet inte riktigt varifrån det där med "telekonverter" kom.
Dina objektiv är byggda för att användas med fullformat, och när du använder dem på en D80 har de smalare bildvinkel än de är gjorda för, eftersom sensorn i D80 är mindre än fullformat. "Räckvidden" förändras egentligen inte alls. Om du har en fullformatskamera kan du fortfarande skära ut ett mindre område ur hela bilden och få resultatet som kameran med DX-sensor ger.
Det som händer när du sätter dem på en FX-kamera är att de får lite större bildvinkel, och att när man använder hela bildytan blir kvalitén bättre, dvs man kan få bättre skärpa och mindre brus.
#9 tack för jättebra förklaring!