Brusiga bilder trots lågt iso
Jag fotade några bilder igår på en vas med rosor och en del av bilderna gissar på alla blev brusiga och jag hade bara iso 200 fotade dessutom utomhus. Jag fotade detta på kvällen dock hade det inte hunnit bli mörkt utan det var ljust ute.
Är det fel på kameran (Canon eos 600d) eller objektivet (Canon 50mm 1.8) Använde även ett UV filter som jag ska prova att inte ha på då det även bli lite färg av magenta på en hel del bilder. Eller är det fel på mig. Har jag ställt in fel inställningar?
Denna bilden använde jag Iso 200 Bländare 1.8 slutartid 1/100 bilden är även fotad i RAW!!
https://onedrive.live.com/redir?resid=63138E70E0181EB6%213239

Det är inte fel på vare sig kameran eller objektivet, och bilden du har lagt upp är inte överdrivet brusig.
Däremot kanske du har fel förväntningar och tittar på den i 100 % storlek på skärmen, vilket inte är meningen. Den uppvisar en brusbild som är ganska typisk för Canons sensorer, men med normal förstoring är bruset inte märkbart. Det finns en viss bandning i bruset, och för att komma ifrån bruset och bandningen kan man exponera lite mer, men inte särskilt mycket innan man får problem i andra änden av skalan. Några toner i bilden ligger på full mättnad, och det gäller särskilt den röda kanalen.
Det finns flera sätt att hantera det, och de handlar alla om hur man vill gestalta sin bild och kunskap om hur man kan göra det. Man kan använda HDR-teknik och ta två exponeringar som man lägger ihop och sedan tonseparerar, för att slippa brus i bildens mörkare delar om man tänker göra väldigt stora bilder och vill ha dem fria från brus. Man kan också ändra tonkurvan, så att bruset som är störande pressas ner till mörkare värden, och det kanske måste göras selektivt för att man inte ska få obehagligt hög kontrast i områden där bruset inte är störande.
Allt det där handlar om ganska avancerad bildbehandling, och jag misstänker att du inte behöver gå till sådana excesser, eftersom det faktiskt inte är överdrivet kraftigt brus. Bilden uppvisar typiskt sådant brus som man kan vänta sig, och kanske det enda felet du gör är att ta upp bilden till 100 % för att titta på bruset.
Man kan använda mjukvarans brusreducering för att minska intrycket av brus, och beroende på hur stor man vill göra bilden kan det påverka intrycket av skärpa.