Fokuserings problem
Jag märkte nu i helgen att min kamera inte fokuserar som den ska.
Jag har en Nikon D7000 och ett nyinköpt Tamron SP 70-200mm F 2,8 DI VC USD
Under helgen när jag fotograferade en hästtävling hade jag problem med att få bilderna fokuserade.
Jag testade alla möjliga lägen med några punkter till automatiskt och även ställa fokuspunkten men ingenting hjälpte. Kameran har fokuserat ibland helt klockrent, men många bilder åker i sopkorgen på grund av att den fokuserat lite här och där över hela bilden.
Någon som vet om man kan göra något för att den ska "bli normal" igen. Har aldrig haft problem med sådant här tidigare så vet inte vad jag ska göra :(
Driver bloggen www.carolinesfotografier.blogg.se
Har du ett stativ? I så fall kan du kontrollera om kameran behöver fokusjusteras med denna metod: Dot tune. Testa också att fokusera med live view (skärmen tänd), då används en kontrastsökande fokusmetod. Fokuserar kameran rätt då, så behöver du troligtvis finjustera fokusen, Lycka till!

Det kan bli hur suddigt som helst även om kameran fokuserar rätt, om slutariden inte är snabb nog. Kolla vad du hade för slutartider eller lägg upp en exempelbild med data om inställningarna så hittas det nog en lösning.
Jag blev så frustrerad så jag testade allt, men oftast försökte jag hålla mig mellan 1000-2000
Jag lägger upp två bilder när jag kommer hem ikväll :)
Som ni ser på bilderna blir det någon konstig diffus oskärpa, är det objektivet eller tror ni det är kameran som spökar ?
Såg nu att det var svårt att se men kolla på bild två på de vita ridbyxorna.
Kan du lägga upp bilderna högupplöst en och en så vi kan ta del av EXIF-informationen i bilderna?

Det handlar om skärpedjup. Om du har ett lågt bländartal så blir det bara ett litet område i djupled som hamnar i fokus. Ungefär där hästens huvud är och den högra Sundbybergsreklamen. Ju större bländarvärde desto mer hamnar i fokus.
Om man använder lägsta bländarvärdet kan det bli lite diffust också.
Info om inställningar saknades i bilderna, men kör på högre bländartal, är ett tips.
på dessa två bilder hade jag
Bländare F2.8
Slutartid 1/1000
Iso 400
Jag har haft samma inställningar på fler bilder som har blivit otroligt bra skärpa och fokus, men många av bilderna blev diffusa.
Har du nåt filter på objektivet? Kanske värt att prova utan, det kan ge kontrastförsämring i motljus.
I övrigt så är f/2,8 kritiskt att fota med. Dels är skärpan ofta mjukast på största bländaren för objektivet, speciellt på längsta brännvidderna, och dels måste skärpan sitta exakt på rätt ställe för att det ska bli bra. Den följande autofokusen måste man ha bra koll på. Det går ofta att ställa in den på olika vis beroende på hur motiven förväntas röra sig, och det lönar sig att göra det. Läs manualen, det står mycket om den där.
Genom att göra fokustester med kameran på stativ, och jämföra bilder tagna med vanlig autofokus och liveview-fokusering. Fokusera t.ex. på en påslagen dataskärm från ett par meters håll. När du ser maximalt med moire är fokusen rätt. Liveview borde alltid fokusera rätt eftersom den gör en återkoppling till resultatet och justerar därefter fokus, medan den vanliga autofokusen läser av ett avstånd till motivet och ställer fokusen enligt det utan att kolla att det blev bra.
I värsta fall kan du behöva skicka objektivet på fokusjustering, om du upptäcker att kamerans vanliga fokusering konstant fokuserar framför eller bakom motivet. Men om objektivet är någorlunda nytt borde det ingå i garantin att få fokusen fixad. Det kan också hända att kameran i sig är felkalibrerad (hände med min D90 jag köpte ny år 2010), varvid kameran måste skickas på service. Svårt att säga exakt vad det är.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag tror att problemet är som har beskrivits förut. Du kör med för stor bländare och därmed blir skärpedjupet extremt kort. Då det ser ut som om du står ganska nära hästen (ca 10m enligt EXIF) så blir skärpedjupet mer påtagligt än om hästen hade varit längre ifrån.
Kollar man hästens öga där fokuseringspunkten är så är det skarpt och tyder på att fokuseringen fungerar som den ska. Det kan även vara svårt för objektivet att hinna med att fokusera på rörliga objekt så man ska inte oroa sig allt för mycket om vissa bilder misslyckas.
Så rådet är att minska bländaren till säg f/4 och öka slutartiden och ISO något.

"på dessa två bilder hade jag
Bländare F2.8
Slutartid 1/1000
Iso 400
Jag har haft samma inställningar på fler bilder som har blivit otroligt bra skärpa och fokus, men många av bilderna blev diffusa. "
Utan att se de bilderna som blev "skarpa" kan vi inte avgöra om det beror på motivet ( dvs om de flesta delarna av bilden är på ungefär samma avstånd ). Men generellt så presterar objektivet som sämst på just 2.8 och har då också kortast möjliga skärpedjup och det innebär att få saker hamnar i fokusområdet För att testa gå ut och fotografera en lykstolpe ( så den ryms precis i bilden ), en bild på 2.8 och sen en likadan fast på 8.0, så kommer du se och förstå skillnaden i skärpa och skärpedjup, när du sen jämför på datorn..
:) Tusen tack för hjälpen !
Då det är mitt första 70-200 F2.8 så har jag mycket att lära. Troligtvis måste det vara det som är problemet och inte utrustningen i sig då det aldrig har strulat tidigare !
Jag ska testa alla tips imorgon + under helgen när nya tävlingar ska fotograferas.
Oerhört tacksam för alla svar och tips
Sådär ska det inte se ut, även om det är vidöppen bländare. Jag fotograferar all ridsport med F2.8 (telezoom) och har aldrig upplevt samma problem. OK att man missar fokus ibland eller att skärpedjupet blir för kort, men jag tycker absolut det ser ut som ett optiskt fel när det blir så pass diffust som det är i dina bilder. Jag skulle skicka in det för justering/kontroll om jag var du. Inte kul att lägga så mycket pengar på ett objektiv som sedan inte presterar som det ska.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Du har rätt mycket överstrålning, mer än vad man skulle vänta sig. Det kan bero på smuts på objektivet eller att du har ett filter på. Du har inte svarat på JazzBass fråga om filter, men om du har ett filter, bör du ta av det.
Dessutom ser bilden ut att vara överexponerad, och det styrks också av exponeringsdata. Med Sunny16-regeln skulle du delvis molntäckt himmel ha som störst bländare fyra vid 1/2000 sekund med ISO 400. Jag misstänker att det inte går att återställa de saknade bitarna från råfilen. Möjligen är det överexponerat med mer än ett steg, men jag kan inte säkert avgöra hur ljusförhållandena var.
Hursomhelst finns gott om utrymme att minska bländaren, och även f/5.6 ger ganska litet skärpedjup som kan få ekipaget att "poppa" mot bakgrunden.
Överstrålningen däremot måste ha någon orsak, och jag skulle först söka den på såväl främre som bakre linsyta, och om det finns ett UV-filter eller s.k. transparent linsskydd, är boven troligen där.
Prova att exponera mindre, möjligen med hjälp av automatiken, exempelvis genom att ställa in f/5,6 med läget A och använda kompenseringen om det behövs för att inget ska frätas ur. Chimpa med högdagervarning, och låt inte de ljusaste partierna blinka; inte ens molnen, annat än ytterst i solbelysta kanter. Här har du troligen nått full mättnad i rött också i jackan, vilket aldrig visas med varning för högdager, eftersom den kickar in först där alla tre kanalerna klipper i jpeg.
Men du måste undersöka varför du har fått överstrålning. Det är samma fenomen som när man får imma på glasögon, eller om man har rejäla tumavtryck på frontlinsen. Också den bakersta linsen kan ha fått någon smuts på. Förr hände det också rätt ofta att smörjmedel från rörliga delar inne i objektivet hamnade på linsytor inuti, men det brukar inte förekomma på moderna objektiv.
Har du bildstabiliseringen igång? Den kan ge skakningar (oskärpa) om den är igång när den inte behövs. Jag har varit ute för samma sak. Jag använder endast den då jag ser skakningsoskärpa. (ca 1/250 sek och längre slutartid)
Ljuset var lurigt just den dagen, det gick från stekande sol till molnigt vart om vartannat så fick ratta en hel del.
Sedan vet jag att bilderna inte är tekniskt korrekt med exponering, var hemska ljusförhållanden och jag var ruskigt frustrerad på slutet och gav upp innan sista klassen då ingenting hjälpte.
Jag har inget filter på en, hann inte köpa innan första tävlingen då det kom bara en dag innan.
Bildstabilisatorn är på vad jag kan se
Jag använde inget stativ.
Bifogar två bilder till från samma hinder men olika ekipage.
Kan problemet vara att jag inte har fullformats kamera ?

Nej, problemet är inte att det inte är fullformat.
När du postar två bilder i samma inlägg kommer iFokus att ta bort Metadata ur dem och visa förminskade bilder, så man kan bara se bilden ordentligt om det är en enda bild postad i inlägget.
Däremot kan felet faktiskt hänga ihop med att du har använt stabilisator. Den ska vara avstängd när du använder korta slutartider och rör mycket på kameran.
Aha, det hade jag ingen aning om, varför är det så ? (Dum fråga säkert, men vill bara lära mig) Jag trodde den var till för just sådana situationer när det är fart och fläng i bilderna :)
Postar ena bilden igen

Frågan är inte alls dum, för logiskt borde det ju vara så att stabilisatorn ger större chans att få skarpa bilder, men det gäller inte i alla situationer, och den kan faktiskt fungera precis tvärtemot vad som är avsett. När man använder korta slutartider kan den ställa till det om man samtidigt rör kameran mycket.
Varje gång man ändrar lite på rörelsen i kameran kommer stabilisatorn att försöka motverka det, och när rörelsen man gör är så stor att stabilisatorn inte klarar att stabilisera, kommer den att försöka hitta ett nytt läge där den kan jobba. Om man tar bilden just då, kan den bli oskarp genom att linserna rör sig åt fel håll eller med fel fart. Därför rekommenderas att man har den avstängd när man ska fotografera sport, hur ologiskt det än förefaller.
Det finns en särskild inställning av stabilisatorn för att den ska kunna fungera vid panorering, och då stabiliserar den inte åt sidan, utan bara uppåt och neråt. Den inställningen kan man använda om man vet hur den fungerar och huvudsakligen gör panoreringsrörelser.
Jag tycker bildkvaliteten i #20 är under all kritik, det ser inte alls okej ut och jag tror inte det har att göra med stabilisatorn, utan det ser snarare ut som att nånting inte står helt rätt till i objektivet.
Den bifogad fågelbilden nedan är en av mina favoritbilder, men tyvärr är den inte så skarp som den kunde varit, och jag en bild där jag misstänker att stabilisatorn var orsaken till det. Den är tagen på f/8, 1/1250s och iso 200 med aps-c-sensorkamera (Nikon D90) och telezoomen Sigma 150-500/5-6,3 DG OS HSM på max brännvidd (500mm). Dessutom är bilden beskuren ur en liggande bild. Den här versionen av bilden är den färdigt bildbehandlade och uppskärpa, men förstora den till 100% storlek och titta noggrant på konturerna kring fågeln, speciellt under och över huvudet. Det ser märkligt ut, och jag tror som sagt att det är stabilisatorn som har spökat här.
(Av nån orsak verkar jag ha förstorat bilden i något skede, för så här många pixlar som den innehåller borde den inte ha med tanke på beskärningen och att den är tagen med en 12 MP kamera. Men men, man ser i alla fall problemet tydligare).
Din bild i #20 verkar inte lida av samma problem som min, utan istället av nån form av överstrålning, som kan bero på att nån lins är skitig eller kanske t.o.m. har flyttats i objektivet. Skärpan som ditt objektiv borde prestera på den här brännvidden och bländaren borde vara avsevärt bättre. Det här liknar ungefär resultatet jag fick med den sämsta vidvinkelzoomen jag nånsin ägt, en plastig Voigtländer AF 19-35/3,5-4,5 inställd på största bländaren, eller på resultatet jag fick på f/1,4 när jag använde en superbillig adapter med lins för att kunna använda ett gammalt men superskarpt 50/1,4 med M42-fattning på min D700. Utan linsen var bilden betydligt skarpare, men tillät inte fokusering längre fram än en meter ungefär….
Så om du granskat linsytorna fram och bak (putsat med mikrofiberduk) men fortfarande inte ser nån förbättring av bildkvaliteten på f/2,8 tycker jag du ska höra dig för med företaget du köpte objektivet från, för att utreda en service av objektivet. Så här dåligt ska det inte bli, det är jag rätt så övertygad om.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag är redan nu i kontakt med japan photo, men ska prova era tips om att fotografera utan VC men också putsa fram och bak så får vi se om det blir någon skillnad.

Om du inte ser någon smuts, utan det är blankt och fint på ytorna, behöver du inte bekymra dig om att putsa.
VC-objektiv har rörliga delar inuti, så att linser kan flyttas. Ibland händer det att en sådan rörlig komponent fastnar, kanske på grund av en stöt, och det kan lika väl ha hänt under den långa resan från orienten som när man har fått hem sitt objektiv.
Om en sådan rörlig komponent sitter fast i något ändläge för rörelsen, kan resultatet bli sådant som på dina bilder.
Och det går att testa om objektivet kan ge skärpa, eller om det är fel på det, genom att prova med VC avstängd och kameran på stativ, och med fokusering vid direktvisning.
Om linsytorna är rena, är det ganska troligt att det är något fel.
Kollade det nu och vad jag kan se så ser det bra ut.
Fick även detta svar från JapanPhoto
"Hej!
Tack för bra förklaring och bildexempel.
Inställnngarna som har använts för testbilderna är tillräckliga för bra skärpa i bilderna (om fokus ligger rätt) och jag tolkar det diffusa i bilderna som antingen komma av smuts på eller i optiken eller att någon lins i optiken är feljusterad.
Din kamera har en inbyggt funktion så du själv kan justera fotkusavståndet om objektivet alltid fokuserar för långt bort eller för nära. Funktionen hittar du i inställningsmenyn under "AF finjustering", om jag minns rätt. Mer information om hur man använder detta finns givetvis i bruksanvisningen eller på YouTube, t.ex. här:
https://www.youtube.com/watch?v=-4jUXryI8Jk
Jag bifogar en returfraktsedel till oss så objektivet kan undersökas, repareras, bytas ut eller vad som behöver göras för att du ska få ett objektiv som fungerar som det ska."
Så skickar tillbaka objektivet på måndag så får vi se om det löser sig :) Riktigt bra och snabb service tycker jag

Bra. Som du ser, gör de samma bedömning som vi har gjort här, utifrån de uppgifter vi har fått och bilderna som du visar. Jag gissar att de kommer att byta ut ditt objektiv mot ett felfritt.