Att fokusera rätt
Hej!
Jag har nyligen blivit intresserad av fotografering och precis börjat prova att fotografera väldigt rörliga objekt (främst djur) Tycker att jag lyckas rätt okej med skärpan och ljuset, men fokus hamnar ibland någon helt annan stans än vart jag vill att den ska vara. Om jag ställer in en punkt manuellt fungerar det ju, men då måste jag hoppas på att objektet i fråga ska röra sig just dit vilket gör att jag känner mig lite begränsad. När jag har autofokus på verkar det istället ganska slumpartat vilka bilder som blir bra fokuserade och vilka som inte blir det.
Hur gör ni när ni ska fotografera något som rör sig mycket?
Jag kör med en fast fokuseringspunkt och kontinuerlig autofokus. Det innebär att AF fokuserar hela tiden avtryckaren är lätt nedryckt. Den liksom följer det rörliga objektet. Bilden tas sedan när knappen trycks ner helt. På en del proffskameror finns det en separat knapp man kan använda sig av för att fokusera med och sedan ha avtryckaren enbart för att ta bilden med.
Detta kallas AF-C på nikonspråk och AI-Servo på Canonspråk
Fokuseringspunkten flyttar jag ibland på beroende på vart i bilden jag förväntar mig att objektet jag vill fokusera på ska hamna.
Vad har du för kamera så kan vi förklara för dig hur du bör ställa in kameran.
Vilken kamera har du? De har lite olika inställningsmöjligheter, vissa kan använda en grupp av fokuspunkter samtidigt istället för enbart en, vilket gör det lättare att följa med motivet. Annars funkar oftast en punkt bättre än allihop på en gång (alltså automatiskt val av fokuspunkt). Man får lov att följa motivet så gott det går, och öva en hel del. Mer avancerade (dyrare) systemkameror är också oftast avsevärt bättre på följande autofokus än de enklare systemkamerorna. Men men… läs på i kameramanualen om inställningarna för följande autofokus, så blir du troligtvis lite klokare. Sen är det bara att öva så mycket att man lär sig behärska tekniken i praktiken också. 🙂
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Jag har en Canon EOS 1000D :) Den är inställd på AI Servo, men jag tror inte att den går att ställa på flera manuella punkter? Eller så har jag bara inte listat ut hur, haha.
Efter att ha läst era svar så tror jag att jag nog använder mig av fel teknik, då jag faktiskt aldrig riktigt följer motivet. Jag darrar lätt på vänstra handen så jag brukar försöka hålla kameran så still som möjligt. Ska prova lite mer ikväll och se om det går bättre, men om ni har några mer råd om hur jag kan ställa in den etc. så är det välkommet. :)
#3 Ja välj endast en fokuspunkt i mitten av sökaren till att börja med och sikta/följ det rörliga motivet med kameran/fokuspunkten. Använd AI-servo som du redan gör så är du på rätt spår med lite övning :-)
Tänk också på att rörliga motiv kräver kortare slutartider för att inte bli suddiga. 1/500s kan vara ett något att utgå ifrån för att se om det räcker. Du kan behöva öka ISO samt köra med en större bländare för att få ljuset att räcka till med så pass kort slutartid.
Har som sagt fotat lite mer ikväll och tycker att jag blev lite klokare iallafall! Använde manuellt fokus på mitten, 1/500s slutartid och 800 ISO. Har inte riktigt listat ut bländaren ännu, men den var på F2.8.
Det känns som att det blev rätt bra så länge motivet inte rörde sig allt för mycket (typ tvättande eller ätande :P) men när de springer har jag svårt att hänga med. Tror att jag främst behöver öva mer, men vet inte om jag kanske borde sätta slutartiden ännu kortare?
Ja det är troligt att du behöver ha kortare slutartid om motivet rör sig snabbt. Testa och se :-) Du kan testa att följa dina kompisar när de cyklar. Testa en slutartid som precis fryser cyklisten men gör bakgrunden suddig i och med att du rör kameran med cyklisten. Det ger en häftig fartkänsla med rörelseoskärpan på bakgrunden. Sen kan du även öva på springande hundar, hästar, bilar m.m.