Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 807 ggr
Livandivan
2015-05-02 22:41
0

Köpa systemkamera

Hej! Jag är ganska ny kring  foto och vill skaffa mig en systemkamera. Det lutar mot en begagnad men vad rekommenderar ni som första systemkamera? 🙂

Med vänlig hälsning / Livandivan <3

Inkanyezi
2015-05-02 23:16
1

Jag tänker mig att man kanske ska tänka lite annorlunda än "första", eftersom alla systemkameror i grunden är väldigt avancerade saker, och att själva grundbulten är att man köper in sig i ett system - mer eller mindre. Man borde nog sikta på en sista snarare än en första, och förr fanns frågan om en "första" systemkamera aldrig, utan man valde helt enkelt den man tyckte passade bäst av olika skäl. 

Tänk alltså inte på det som någon slags successionsordning där en andra ska komma efter den första, utan försök snarare hitta den som passar just dig bäst. Det kan finnas flera olika kriterier för vilken man vill ha, så därför väljer vi olika kameror. För nybörjare är ofta priset en väsentlig faktor, och diskussionerna gäller ofta de så kallade "instegsmodellerna", där "insteg" kanske främst syftar på att låsa in kunden i systemet, så att man genom att redan ha gjort en investering i ett system är obenägen att byta märke.

När du säger "ny kring foto", vad betyder det? Innebär det att du är klar över faktorerna som påverkar hur bilden skapas i kameran, eller att du egentligen inte har mycket hum om det? Det kan vara avgörande för vad som är lämpligt för dig hur du ställer dig till de olika grundläggande faktorerna, och det kanske inte alls är en systemkamera som är den mest lämpliga. Har du en klar idé över varför du vill ha just en systemkamera?

Så det blev lite mer frågor än svar, men om du vill komma fram till en kamera som passar dig, kan det vara bra att svara på frågorna.

Livandivan
2015-05-03 12:27
0

Ja alltså jag har inte mycket erfarenhet av kameror men skulle väldigt gärna vilja lära mig. Har kollat på digitalkameror också men mest varför jag vill ha en syst. kamera är nog för att få så fina bilder som möjligt. Jag är bekant med syst. kameror (vi har en canon 450D i familjen).

Livandivan
2015-05-03 12:57
0

Jag har hittat en systemkamera till salu Nikon d3100. Är den prisvärd för 1800 kr med väska och ett extra Tamron objektiv?

Inkanyezi
2015-05-03 12:59
0

Du har inte svarat särskilt mycket på det jag frågade om, så jag utgår ifrån att du helt enkelt inte vet någonting alls om hur bilden kommer till i en kamera eller vilka medel man använder för att styra den till det resultat man vill ha.

Den enda slutsats jag kan dra ur det är att du inte är mogen att skaffa dig en systemkamera - och det betyder inte att jag avråder dig, utan bara att jag konstaterar att det inte finns särskilt stort hopp om att du skulle få "så fina bilder som möjligt" av att du skaffar dig en.

Det som behövs för att få så fina bilder som möjligt är att ta reda på vad som är möjligt och att utveckla sitt sätt att se på bilder och att komponera dem, och att dessutom lära sig medlen man har att påverka bilden. Visst finns det kameror där man inte har stora möjligheter att påverka resultatet, men du behöver inte en systemkamera för att lära dig fotografera och lära dig hur de olika egenskaperna som bygger upp bilden samverkar och hur du kan forma dina bilder genom att använda möjligheterna som finns.

Men en systemkamera har det som behövs, så du är på ganska säker mark om du köper en systemkamera. Förvänta dig bara inte att det skulle vara kameran som tar bilderna eller att bilderna på något slags magiskt sätt skulle bli bättre bara av att det är en systemkamera.

Du kan välja vilken systemkamera som helst. Alla är bra. Du kan välja efter pris, eller efter om du föredrar ett särskilt märke, eller du kan välja efter vilka specifika egenskaper som du skulle vilja ha. Ingen av systemkamerorna är dålig, så du kan ta vilken som helst i högen om du inte har några begrepp om särskilda egenskaper som du önskar dig. 

Det finns en viss risk att köpa begagnat, och det är att det kan finnas fel på kameran, som kanske inte går att åtgärda till rimlig kostnad. Dessutom är en begagnad kamera troligen en äldre modell, och nyare kameror är i regel bättre.

Om du vill ha bra prestanda i förhållande till priset är Pentax K-S1 ett bra val. Den har flera egenskaper som är bättre än på Canon 450 D, och den kostar avsevärt mindre. Jag tvivlar på att man skulle kunna få en begagnad bra kamera till motsvarande pris. Den finns i flera färger.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-S11855rosa

Livandivan
2015-05-03 13:14
0

Nej jag vet inte hur bilden kommer till, det enda jag möjligtvis vet är att den är upp och ned när den tas men vänds sendan åt rätt håll av en prisma. Om jag inte har helt fel. Jag är mest ute efter en kamera som tar bra bilder. Känns som att man utvecklas mer inom foto om man har en system.

Inkanyezi
2015-05-03 13:25
1

Den jag har föreslagit, från Pentax, har lågt pris, och dess egenskaper rent tekniskt är på många sätt bättre än hos konkurrenterna. Jag tror inte att du i dagens läge kan få en bättre kamera till motsvarande pris.

Resten hänger alldeles självklart på dig.

Livandivan
2015-05-03 14:05
0

Okej, tack för tipset.

Plupp73
2015-05-04 21:09
2

Hej!

Fick samma tips, köpte en blå Pentax K-S1 för faktiskt en spottstyver inkl kameraväska+kitobjektiv. Är helt fantastisk kamera, om man är under upplärning som jag. Jättefina bilder, och rolig att laborera med. Liten och ganska lätt, så jag bär enkelt med mig den, och den passar mina små händer Hade med mig den runt halsen på en milsvandring i fredags….

MagArne
2015-05-05 15:11
0

Har ni en Canon 450D i familjen så skulle jag kört vidare på Canon.
Då har du redan lite koll på knappar och menyer och du kanske även kan få hjälp av övriga familjemedlemmar. Du kan även byta objektiv och blixtar mellan kamerorna vilket spar pengar.

Inkanyezi
2015-05-05 15:41
0

MagArne, troligen stämmer inte det där med knapparna, för varje gång det kommer en ny modell, så ändras allting. Bland Canons kameror är det just nu 1200D som är billigast, men Pentax K-S1 är en väldigt mycket bättre kamera på flera sätt, bland annat genom att den har mycket bättre sökare och väldigt mycket bättre sensor. Eftersom det är en utgående modell, säljs den väldigt förmånligt.

Det där med knappar och menyer gäller till stor del också andra märken. En ny modell har i regel ändrat på allting, så att det är precis lika besvärligt som att skifta operativsystem när man skaffar en ny dator. Det är fel att tro att bara för att man har lärt sig hantera en modell av ett visst fabrikat, att man smärtfritt skulle kunna använda en annan modell.

Just det där att man blir inmutad av en tillverkare när man börjar med deras system är någonting som "de två stora" rider på ganska hårt, men det är inte riktigt så. Bara för att man har ett visst märke, är det inte alls säkert att grejerna funkar ihop. Just Canon har spelat falskt i den ligan, eftersom de har minst fem olika AF-metoder, vilket innebär att man inte fritt kan växla optik och kamerahus av olika årgång mellan deras proffsmodeller, utan de behöver i regel kalibrering för att fungera ihop, och en del av deras objektivpark kan inte alls fungera fullt ut med nyare kamerahus. Det går hjälpligt, men det är ingen höjdare.

Kompatibiliteten bakåt och framåt kan vara bättre inom andra system, men i princip finns det inte alltid någon stor fördel med att "följa ett märke". Däremot kan det vara bra när man har behov av någonting som bara finns inom ett visst system. Och självklart är det bra för tillverkaren att kunderna blir märkestrogna. Det har större fördelar för säljaren än för köparen.

MagArne
2015-05-05 17:40
0

#10 Vi vet ju inte än exakt hur det ser ut hos TS. Finns det en hel arsenal med objektiv och tillbehör till familjens 450D så ska man inte blunda åt det. Varför inte satsa på något likvärdigt t.ex. en 600D då en begagnad kamera var klart intressant?

Men är 450D bara bestyckad med ett 18-55 kitobjektiv kan man ju ta vad man vill t.ex. Pentax som du pratar så varmt om.

Inkanyezi
2015-05-05 19:00
0

#11 Jag vet att jag i viss mån har inbjudit till det själv, men jag tror inte att TS är särskilt betjänt av att vi käbblar emot varandra. Om det nu är så att den där fyrahundrafemtioan har en uppsjö av objektiv, kan det helt klart vara läge att titta närmre på begagnade kameror av samma märke.

Men - då ska man också ha klart för sig att man lite grann slänger ut barnet med badvattnet, eftersom man faktiskt kan få en bättre kamera genom att välja en nyare modell, särskilt om man väljer någon av de kameror där övriga parametrar skiljer mycket mot den man jämför med.

Så frågan koncentreras i så fall till om det finns så mycket övrig utrustning till det specifika märket att det motiverar att hålla sig till det, eller om det är bättre att gå in utan skygglappar och kanske välja ett annat märke.

Jag skulle väl se det som att om man har ett antal av Canons L-objektiv, så är det ett starkt skäl att fortsätta med Canon, om man inte är missnöjd med den kamera som man tidigare har av samma fabrikat. Om man inte har ett antal L-objektiv ser jag det som bättre att vara lite friare i sitt val.

Jag tänker mig att de här jämförelserna hos DxoMark kan vara talande:
http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Pentax-K-S1-versus-Canon-EOS-1200D-versus-Canon-EOS-450D___971_940_185

http://www.dxomark.com/Cameras/Compare/Side-by-side/Canon-EOS-7D-Mark-II-versus-Pentax-K-S1-versus-Canon-EOS-70D___977_971_895

I den första trion finns den billiga instegskameran från Canon, som saknar vädertätning, och som inte har den allra senaste sensorn. Den andra trion innehåller den modell från Canon som anses vara bäst i klassen, 7D Mk2, och som i flera avseenden har liknande egenskaper, men likt dyrare modeller från Pentax också har vädertätning. Det får man inte med den billigaste Pentax-modellen.

Sensorns egenskaper hos Pentax K-S1 är bättre än hos alla Canon, och den har en extra fördel i att sakna AA-filter, vilket dock kan simuleras med hjälp av antiskakmekanismen, där sensorn under exponeringen flyttas runt något mindre än pixelavståndet, för att ge en liknande effekt som AA-filter. 

Om man tittar på priserna - både nytt och begagnat, kan man faktiskt få in ett objektiv till tillsammans med en ny K-S1 inom vad en Canon med i stort motsvarande egenskaper betingar. Fortfarande är det så klart bättre att hänga kvar vid Canon om man har många L-objektiv, men om man inte har en massa extra objektiv, så kan man helt enkelt få en bättre kamera genom att inte begränsa sig till att det ska vara ett visst märke. 

Förslaget med K-S1 gjorde jag därför att det kan ses som mer förmånligt än att köpa begagnat, medan övriga märken och modeller kanske inte ger den fördelen. Jag slängde in det som ett alternativ just för att begagnat nämndes. Nackdelen med att köpa begagnat är att det i regel är lite äldre modeller som säljs begagnade, utöver att man inte får samma garanti som vid nyköp.