Rekommenderar objektivet?
Rekommenderar ni detta ( http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-nikon/tele/nikon-af-sdx55-2004-56gedvr/115871.5240/ ) till en nybörjare? Jag vet inte riktigt vad man ska kolla att ett objektiv har innan man köper det, så jag hoppas på att ni kan hjälpa mig.
Har bara ett standard objektiv (18-55). Vilket är mitt första objektiv någonsin, men jag vill kunna zooma in mer. Förstår att det inte är exemplariskt med tanke på priset, men är det prisvärt och lätt att fota med? (Fotar mest djur, om det spelar någon roll, vad vet jag?🤪)
Skulle vara jättesnällt om någon ville ägna en sekund åt att svara, då jag inte kan så mycket om detta (men vill lära mig mer)! 🙂
Se det som en förlängning av ditt nuvarande objektiv. Jag har haft ett sånt, dock utan stabilisator vilket jag saknade, men jag gillade ändå det objektivet väldigt mycket. Bytte bort det då jag uppgraderade till ett ljusstarkare och dyrare objektiv.
Rekommenderar tveklöst det här istället för Sigmas eller Tamrons billigaste 70-300mm telezoomar, mycket bättre bildkvalitet och stabilisatorn är guld värd då man vill fota stillastående motiv i sämre ljus. Man kan lätt använda slutartider på 1/20s-1/50s fullt inzoomat och få skarpa bilder, vilket är väldigt svårt med ett objektiv som saknar stabilisator. Det gör att man ofta kan använda lägre isotal än annars, vilket ger mindre brus och bättre kvalitet.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
#1 Tack! Det hjälpte mycket :)