Finjustera autofokusen på objektiv.
Har införskaffat ett 50 mm 1.4
Har knappt fotat nånting med det än, men några bilder har det väl blivit. Insåg att nåt va knas med skärpan. Jag la upp en måttband på ett vitt papper och fotade på en bestämd punkt. Kameran något ovanför linje med bordet som papper och måttband ligger på. Avståndet något bortanför närgränsen. Gissar på att kamerans vinkel nedåt är 45 grader.
Jag vet att jag fått länk förut till papper man skriver ut (mall) för att skriva ut, men kan inte hitta den. Sen undrar jag vilket avstånd som är det mest rekommenderade med min hårdvara?

Det där fokustestbladet är förvirrande för AF-systemet. Själva fokusobjektet, det som man siktar på, bör vikas upp i rät vinkel mot optiska axeln, och det innebär att man bör resa upp det från linjen som är "nollläget".
Lämpligare fokuseringsmål är t.ex. en Siemens-stjärna, som du kan hitta om du söker på siemens star. Du kan göra en liten remsa med siemensstjärnan på och vika den så att den visar stjärnan i rät vinkel mot optiska axeln, medan måttbandet eller bladet med en massa streck ligger snett som på bilden du tog. Man viker alltså en trekantig figur som vänder en sida platt mot kameran. Den nedre änden av det fokusmålet ska ligga invid "nolläget" på testbladet.
Och så får man inte alltid fininställningen att ge rätt fokus på alla avstånd. Det kan vara lämpligt att göra testet på det avstånd där man ser det som viktigast att få skärpan rätt, exempelvis omkring en och en halv meter om man vill ha det till att ta porträtt.
Misstänkte nästan det hade med avstånd att göra. Jag har fått justera 5 steg (av 10) så jag får testa mig fram helt enkelt. Eller skicka tillbaka objektivet och be att få nåt som är bättre justerat.
Jag ska googla på Siemens stjärna.. -tack för tips.
Det har kommit en uppgradering av kamerahusets firmware samt jag har återställt inställningarna två ggr totalt sett. Denna bilden är en bild för privat bruk men kan visa den ändå. Bilden är fotat med bländare 1.4. Bilden är transporterad genom Photoshop. Sitter skärpan bra på denna bilden? (autofokusjusteringen är på noll).
Ja inte kan man klaga på skärpan å den bilden, sitter helt perfekt skulle jag säga.
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus
Då får en tacka 🙂
Jag har ju aldrig haft 1.4 förut så det är faktiskt bra mkt svårare att pricka rätt på rörliga mål. Vanesak kanske.