Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2624 ggr
busan
0

Zoomen har fastnat!

Köpte nyligen av min bror Nikon D300 + ett zoomobjektiv för 4.000 kr. 
Objektivet heter:
AF-S VR Zoom-Nikkor Nikon AF-S 18-200 f/3.5-5.6 G IF-ED 
Efter några dagar föll det olyckligtvis i golvet! Följden blev att zoomen låste sig totalt. Objektivet har några år på nacken så  garantin har utgått.

Är det värt att reparera det för dryga 3.000 kr som "min" fotobutik tror (ett nytt kostar ju ca 6.500 kr)? Å andra sidan är inte objektivet nytt och saknar garanti …

Vänligen,
Lisa

JazzBass
0

Kolla med din hemförsäkring. Den hjälpte mig enormt när reparationen på några av mina grejor gick loss på över tusen euro.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

busan
0

Tyvärr fick jag avslag hos försäkringsbolaget därför att det råkade vara en hund inblandad i "olyckan"!!!???  😡

JazzBass
0

Äsch då, det var trist. Kanske ett nytt objektiv är det bästa i så fall, jag tror man kan hitta begagnade exemplar för ungefär 3000kr. Ett annat du även kunde kolla in är Tamron 18-270. Har läst en hel del goda omdömen om det så det kan vara värt att spana in. Tredjepartsobjektiven är också oftast billigare än "originalen" även om jag själv oftast föredrar original. Mest för att säkra kompatibiliteten och möjlighet till finjustering av objektiven för min kamera.

I övrigt har du ju möjlighet att skaffa vilka objektiv som helst, och begagnade Nikon AF-S 18-55/3,5-5,6 VR eller motsvarande 18-105 i gott skick finns det nog gott om på marknaden till bra pris. Det förstnämnda borde man kunna hitta för en dryg femhundring eller något mer, det andra för kanske en dryg tusenlapp. Kombinerar man med en telezoom som också kan hittas för en tusenlapp eller max två (t.ex. AF-S 55-200/4-5,6 VR) så täcker du totalt sett ett lika stort zoomomfång som du hade med din 18-200.

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

busan
0

Tack för förslagen, JazzBass!
Såg ett Nikon 18-200 f/3.5-5.6 G på Tradera men där var det uppe i ca 4.000 kr just då. Jag har kollat ett nytt, Tamron 18-250 3,5-6,3, som även hade Macrofunktion för 2.999 kr men saknar VR. Det senare är viktigt för mig.
Men jag skall kolla upp dina förslag framöver. 

Nu blir det några semesterdagar i Paris – utan Nikon!!! Bara en Olympus E-450, med 14-24 objektiv.