Foto iFokus

Foto

Etikett: människor-ej-kritik
Läst 2389 ggr
pellepiano
6

Konstnären Johan Hamrin ( porträtt )

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag fotade honom i utställningslokalen Konstiga Fönstret här i Hökarängen där han ställer ut abstrakta akvareller och målar på …   Sk bokeh-panorama. Består av cirka 12 bilder hopsatta. Använde ett 85mm objektiv.

JazzBass
0

Du levererar, som vanligt. Grymt snyggt! Gillar ljuset, färgerna, kompositionen, skärpedjupet, uttrycket… ja allt. Glad En intressant detalj i bilden är det övre högra hörnet, med områden som inte är täckt av målningar. Spontant kanske många hade velat skära bort det, men jag märker att det bidrar med mycket känsla av rymd och djup när man scrollar ner på sidan och överkanten av bilden försvinner. Bra att tänka på innan man beskär för hårt.

Du har för övrigt inte planerat skaffa en digital mellanformatare, om man bortser från priset som avskräcker de flesta? Med tanke på din förkärlek för såna här porträtt kanske en 645:a med ett ca 40-50mm f/2,8-objektiv kunde ge ett hyfsat likartat resultat, eller vad säger du?

Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus

pellepiano
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo mellan eller storformat skulle vara kul att testa. Men att köra flera exponeringar och få en vidvinkeleffekt på 12mm med motsvarande bländare på 0,6 det är spännande det också. Här är ett  sånt exempel ( som är omöjligt att ta på ett normalt sätt då det inte finns såna objektiv ).

pellepiano
0

Här finns en kalkylator som räknar ut bländare och sånt när man gör Bokehpanoramor.

http://brettmaxwellphoto.com/Brenizer-Method-Calculation/

pellepiano
0

Och tack för kommentaren. Luckan uppe i högra hörnet på Johan-bilden är lite schabbel från mig. Hade nog  beskurit den annorlunda om jag sett det tydligare =) Gjorde andra beskärningar också och jag hade nog för bråttom.  

Den andra bilden är på min far som fick agera modell.

bgtommyalm
0

Du behärskar hantverket som få idag. Jag bugar djupt för dig!

Önskar dig en bra dag.    Tror mer på kunskap än på prylar!

Medarbetare på Modellfoto i Fokus