Porträtt objektiv
Nu när jag har börjat fotografera människor så skulle jag behöva ett nytt objektiv, men jag har ingen aning vad som är lagom eller vad som är bra! Vad finns det för bra objektiv som man kan fota porträtt med? Har en Sony Alpha A37.
Be the best version of you.
- Zoella
Här har du ett förslag http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sony50
Jag har ett sånt här till min nikon, och jag skulle aldrig vilja vara utan det! :)
Ett 50 mm objektiv är idag en allmän rekommendation för porträtt som jag inte fullt ut håller med om. 50 mm blir med faktorn 1.6 80 mm och det är enligt min mening lite kort. Under många år för länge sedan var 135 mm närmast standard vid porträttfoto. Sedan blev 85 -90 mera vedertaget, själv använde jag 85 mm under många år. Idag använder jag nästa uteslutande 55-250 för porträtt och fördelarna är att jag kan gå lite längre från modellen. På så vis blir jag mindre påträngande vilket kan vara bra vid arbete med oerfarna modeller. Jag får också fördelen att jag kan zooma in ett par vackra öga och en bra detalj i sminkningen. Nu har jag visserligen mitt specialintresse och det påverkar så klart mitt val. Sen tillkommer att Sony har jag noll koll på eftersom jag valt Canon som mitt märke.
Önskar dig en bra dag. Tror mer på kunskap än på prylar!
Medarbetare på Modellfoto i Fokus