Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 545 ggr
[brinker]
0

Panasonic HDC - Hjälp

Detta är då inte en foto kamera, men visste ingen annan stans jag kunde adda detta inlägg, kanske någon här inne även är kunnig inom filmkameror, för jag har googlat runt i över 2 veckor utan resultat.

Jag har en Panasonic HDC - HS900 Full HD filmkamera. Jag har 2 problem med den.

1)
Vart är nightvision någon stans??? 

Jag kan endast inne i inställning anpassa pytte lite med färger o ljus samt nåt som heter nighshot, men i ett bäck svart rum syns noll! På min förra fanns en knapp, nightvision och jag kunde se i kolsvart mörker med kameran. :( (har haft panasonicen i över ca 2 år, fick den, sa det var viktigt med night vision o de sa till henne att den hade det, LÖGN!) Om jag inte nu totalt missat funktionen någoon stans.

Någon som vet?

Kan man annars köpa filter och ljust o vad det nu kan vara så jag kan få äkta night vision o helst med infrarött?

2) Man kan zooma både på skärmen, linsen och ovanpå kameran med knappen. Jag hade filmkameran på filmning över natten, ståendes helt stilla, några timmar in gick den in på max zoom av sig själv och sedan dess har jag inte fått tillbaka den på normalt läge.

Varje gång jag startar kameran zoomar den in på max, jag kan med hjälp av att trycka på -zoom på skärmen o samtidigt trycka -zoom på knappen ovanpå kameran få ner zoomen till normal, men jag måste sedan hela tiden hålla fingret på knappen ovanför kameran så att zoomen står stilla.

Vad har hänt?

Jag hittar ingen inställning så jag kan avvaktivera funktionen zoom med knappen ovanpå kameran (typ den som alla använder för att zooma), eller har något gått sönder…. några tips?

Dettta blev långt samt i fel sajt, jag ber om ursäkt, men, kameran är dyr och jag vill få den att fungera utan att jag ska behöva tejpa runt snören, tejp o annat runt knappen för att hålla den på plats samt inte kunna se något i mörker med den.

Hjälp snälla :(

Inkanyezi
0

Nightvision, som använder en infraröd lysdiod, finns inte på den kameran, utan den har bara ett läge som tillåter tagning i så svag belysning som ca 1 lux. Jag vet inte om kameran fungerar med IR i det läget, eftersom den normalt har ett IR-spärrfilter framför sensorn. Du får kolla om det fälls bort när du tar i läget nightshot. I så fall skulle det kunna fungera att använda IR-lampa.

Det andra problemet, med zoomen, är troligen ett fel, som skulle kunna repareras av Panasonic (Turanord?).