Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 2865 ggr
Galenidjur
0

Varför blir bilderna oskarpa?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

För ett tag sedan köpte jag en ny kamera, en Nikon D5200, och det jag har märkt är att den inte tar lika skarpa bilder som min gamla. Detta känns väldigt konstigt då min gamla är en nikon D40 🤔  Här är två bilder för att visa vad jag menar. Den första bilden (den där bakgrunden är mörkare)  är tagen med min D40 och den andra är tagen med min nya.  Som man kan se är den andra bilden liksom suddig + att färgerna inte alls ser likadana ut som på den första.  Någon som vet varför det blir såhär och vad man kan göra åt det?

Båda kamerorna var inställda på auto-läge när bilderna togs…

✨Medarbetare på jattekanin.ifokus
Lift up the self by the self,and don't let the self droop down
Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
0

Bild ett (Nikon D40)

Because the self is the self's only friend , and the self is the self's only foe

Galenidjur
0

Bild två (Nikon D5200)

Inkanyezi
0

Varför dina bilder blir oskarpa är omöjligt att avgöra utifrån det som du visar. När man lägger två bilder i samma inlägg, så görs de om av sajtens mjukvara, så att det bara blir en liten bild, och när jag försöker se dem lite bättre genom att visa dem en och en, är båda oskarpa.

Men självklart finns det någon förklaring till problemet du upplever, och det kan bero på att det är något fel någonstans. Om en bild som man tar med blixt på nära håll blir oskarp, är det sannolikt att kameran ställer skärpan fel. Det går att kontrollera hur väl kameran lyckas ställa in skärpan, och om den alltid hamnar galet åt samma håll är det ett inställningsfel, som beror på att kameran inte är rätt justerad. 

För att se hur skärpan hamnar måste man göra ett test av AF under kontrollerade former. Det kan göras genom att man exempelvis använder ett fokustestblad, eller att man ställer upp föremål på olika avstånd och fokuserar på ett av dem upprepade gånger och tittar var det blir mest skarpt.

Inkanyezi
1

Medan jag skrev hann du lägga upp bilderna så att man kan se dem.

Det mest iögonenfallande är att de är olika exponerade, och att färgerna är mycket olika. Varför det är så hänger ihop med fabrikens inställning av Vitbalans för blixten, och om du vill vara noga med färgerna, måste du antagligen spara dina bilder som RAW och använda en bra vitreferens för att få rätt färg.

Hudfärgen ser bättre ut på bilden tagen med D5200, och jag har ingen aning om hur det är med bakgrunden. Om du vill kan jag skicka dig en hygglig vitreferens som du kan använda för att ställa en egen Vitbalans och som du kan bestämma vit i RAW-konverteringen med. I så fall behöver jag din adress i PM.

Skärpan är i stort sett lika i de två bilderna. Den kan skilja lite var den hamnar, men för att du ska kunna jämföra måste du normalisera, dvs göra bilderna i samma storlek. När man tittar i 100 % ser bilder med fler pixlar mindre skarpa ut, så man måste antingen krympa och efterskärpa bilden från D5200 eller förstora den från D40 för att kunna jämföra skärpan. Utöver färgskillnaden är det också en skillnad i kontrast mellan bilderna, som kan missleda eftersom mer kontrast i D40-bilden betonar skärpan.

Galenidjur
0

#4 Tack för svaret! Det hjälpte mycket.   Hade ingen aning om att fler pixlar ser suddigare ut om man inte fixar med storleken. Men då vet jag det nu, vad bra. Alltid lär man sig nått nytt🙂 

Ja det vore väldigt hyggligt om du kunde göra det. Jag skickar ett PM!

Inkanyezi
1

Jag har tittat på bilderna lite närmre nu, och den med D5200 blir ruggigt skarp om man ökar kontrasten en aning och lägger på oskarp mask.

Skillnaden som syns beror alltså mest på att kamerans behandling är olika, och det kan hänga på inställningar, men också på fabriksinställningen. Det är vanligt att systemkameror lämnar en hel del utrymme för efterbehandling, och när det gäller skärpan brukar man vilja lägga på lagom för den storlek man ska visa bilden. Bilder från systemkameror med hög Upplösning ser ofta mindre skarpa ut, men de innehåller mycket mer detaljer. Detaljerna kommer fram om man vill det, med hjälp av efterbehandlingen.

Utrymmet för efterbehandling blir större när man spar RAW, och det gäller bland annat de pixlar som lätt klipper i den röda kanalen, eftersom det är en positiv koefficient där för vitbalanseringen i kameran. När man arbetar från RAW kan man ta fram precis så långt att det inte klipper.

Bilden som är tagen med D40 har en lite brantare S-kurva, lite mer gamma, men på den med D5200 syns nästan vartenda hårstrå och man kan se de fina blodkärlen i ögonvitan. Lägger man på för mycket skärpa blir bilden lite osmickrande. Man får dra försiktigt i spakarna.

Galenidjur
0

#6 Ska testa detta :)