Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 682 ggr
[Fibbe]
0

300mm+omvänd 90mm macro=...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jaja nu har man börjat kopiera andras idéer också… Jag hade inget att göra så jag monterade ihop ett 300mm 6,3 objektiv på ett omvänt tamron 90mm macro och vips så hade jag kopierat bjorsa, ber om ursäkt för det!

Jaja bilderna blev förvånadsvärt bra i allafall:

Jag försökte fota saker som vanliga människor har kommit i kontakt med så att ni kan se förstoringen som blev.

1= en krona

2= Plus tecknet på ett ikea batteri

3= en tändsticka

[Fibbe]
0

2

[Fibbe]
0

och 3

neonrosa
0

För mig känns skärpedjupet lite väl kort på samtliga bilder.

[Fibbe]
0

#3 jo det blir nå grymt kort, men om man anstränger sig lite mer än jag gjorde nu så kan man få skärpan mer på rätt ställe så blir det snyggare. Har dock lite brist på batteri nu men om en halvtimme har jag lite fler batterin med ström i, då ska jag försöka lite mer seriöst.

Mvh Felix

Martin
0

Gillar förstoringsgraden och skärpan, men som neonrosa sade så blir det nästan väl kort skärpedjup. Men hittar man rätt motiv, rätt vinkel och kanske kan laborera lite lite lite till med det, så blir det kanske riktigt bra.

Gillade enkronan bäst, ser ut som stort metallskrot :o)Skrattande

mvh Martin

[Fibbe]
0

#5 ja det gäller verkligen att ha tålamod för annars blir det väldigt svår för minsta lilla skakning så hamnar motivet utanför skärpan :P

Olysios
0

hur får ni #0 till en krona.. :O jag ser inte att det ska bli en krona ..?? :s

Therese Mattsson - Medarbetare på Djurfoto.ifokus.se
www.tmfoto.se

bjorsa
0

Bra jobbat å de blir ju då 300/90 skal 3,3:1 på ett ungefär för jag har märkt att en del objektiv ger lite annan brännvidd så jag brukar fota av tumstockens mm och sedan del bildens bredd med sensorns bredd för att få riktiga skalan .

Å visst skärpedjupet blir kort men går att öka genom att minska ner bländaren på de yttra objektivet tills man nästan inte ser igenom och sedan köra med en stark extern blixt men de blir alltid väldigt kort skärpedjup vid stora förstoringar men kul att flera börjar att skruva ihop :-)

Nu vill se fler bilder å bildideer

mvh/bjorsa