Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 932 ggr
Vanja-K
0

reflexer

Vilket är det bästa sättet för att undvika refexer? Fota ute utan blixt?????

Vanja-K
0

putt

Martin
0

Hej Vanja!

Först och främst, välkommen till Foto.Ifokus.se, jag har inte sett dig här innan men kanske bara jag som missat dig?

Här inne är vi både nybörjare och lite duktigare fotografer, så alla frågor (mer eller mindre) får sina svar. Dock får du nog vara snäll och vänta lite mer än 30 min innan du "puttar" upp inläggen, de flesta av oss har rätt mycket att göra/läsa och att få svar samma dag får nästan alla, och ofta också rätt snabbt. Men har man inte fått svar på 30 min, eller ett par timmar, så kanske man kan vänta till nästa dag innan man puttar upp. Skulle alla putta upp sina inlägg efter 30 min så skulle ju alltid något aktuellt inlägg hoppa flera sidor bak, men om man inte puttar upp direkt så är det större chans att det finns på förstasidan…

Nu till din fråga, ja - vill man undvika reflexer som "slår emot" en när man fotograferar mot något som har reflex på sig så är det bäst att undvika blixt. Tyvärr så gör det då att man kanske måste höja iso, ha ett ljuskänsligare objektiv (om man har systemkamera) eller ha lång slutartid vilket kanske inte alltid går. Har själv inte så stor erfarenhet av fotografering när det är mörkt ute, så kan tyvärr inte ge mer än de tipsen.

mvh /Martin
Medarbetare på Foto.IFokus.se

mvh Martin

bildochfoto
0

Jag skulle nog kanske gå en kurs i blixtfotografering där man lär ut just hur du ska göra för att undvika reflexer. Det finns fotokurser på Internet hos Bild och foto.

Du kan testa att använda kaffefilter för att sprida ut blixtljuset och på så vis slippa en del reflexer..

Niklas
0

#0: Prova att studsa blixten i en vägg eller mot ett vitt papper innan den träffar motivet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

bildochfoto
0

#4: Jag känner på mig att hon har en fastblixt på kameran…då blir det svårt, men det är ett klart bra tips…

Robert tipsar ju om att det inte heller vara så där vansinnigt dyrt med en lös blixt och styra den på avstånd.

Vanja-K
0

#2 Tack för din inf. ang putt!!!!!! Det var inte meningen att putta så. Skulle skriva putt på ett helt annat inlägg. Så det gick iväg av misstag.

Tack  för era svar! Jag har använt digitalkamera. men förstår att det är bäst att återgå till systemkamera. Där man kan göra andra inställningar och använda blixen på andra sätt. Ville testa digital.Men dessa kort man får går inte att jämföra med kort från systemkameror.Verkade lite enklare med en liten kamera än vanlig+ olika objektiv m.m

bildochfoto
0

Det där låter litet märkligt. Det finns digitala systemkameror. Du menar alltså digital kompaktkamera?

Det är ju ingen skillnad om du har digital eller analog systemkamer angående blixtar…